Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 11 Septembrie 2025

Bonul fiscal fara cod QR: sanctiunea se aplica din nou, dar implementarea tehnica lipseste

schedule 08 Sep 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
De la 1 septembrie 2025, suspendarea aplicarii sanctiunilor pentru bonurile fiscale fara cod QR (Quick Response = raspuns rapid) a expirat, iar autoritatile nu au emis inca o noua prelungire. In consecinta, teoretic, amenda intre 2.000 si 4.000 de lei prevazuta de OUG 28/1999 a reintrat in vigoare, desi masura este imposibil de pus in aplicare, in lipsa normelor tehnice. Codul QR, este un tip de cod bidimensional (2D), asemanator cu un cod de bare, dar care poate stoca mult mai multe informatii intr-un spatiu mic.
 
Obligatia de tiparire a codului QR pe bonul fiscal
Modificarea legislativa a fost introdusa prin OUG nr. 69/2024, care a stabilit ca:
- data si ora emiterii bonului fiscal,
- numarul de identificare al bonului fiscal,
 
- seria fiscala a aparatului de marcat
 
trebuie sa fie tiparite nu doar in clar, ci si sub forma de cod QR pe fiecare bon fiscal (art. 4 alin. (2 1) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale).
 
Totodata, actul normativ a prevazut o perioada de tranzitie de doi ani, timp in care aparatele de marcat trebuiau sa fie testate de catre ICI Bucuresti si sa primeasca suplimentele de aviz tehnic.
 
Suspendarea sanctiunilor si termenul-limita
Pentru a evita sanctionarea operatorilor economici care nu puteau respecta cerinta din motive independente de ei, Guvernul a adoptat OUG 125/2024, prin care s-a suspendat aplicarea amenzii pana la 1 septembrie 2025.
 
Textul ordonantei sublinia explicit:
 
- implementarea presupune modificarea normelor metodologice,
 
- dezvoltarea si testarea software-ului pentru fiecare model de aparat,
 
- obtinerea suplimentelor de aviz tehnic,
 
- instalarea efectiva de catre tehnicienii de service.
 
Toate aceste etape sunt in sarcina autoritatilor si a distribuitorilor autorizati, nu a operatorilor economici.
 
Ce prevede legislatia in prezent
Cum termenul de 1 septembrie 2025 a trecut, iar suspendarea nu a mai fost prelungita, se aplica din nou prevederile din OUG 28/1999:
 
- Art. 10 lit. f): emiterea bonului fiscal fara toate datele prevazute la art. 4, inclusiv codul QR;
 
- Art. 11 alin. (1) lit. h): sanctiune cu amenda intre 2.000 si 4.000 de lei.
 
In lipsa normelor metodologice actualizate, comerciantii si patronatele din domeniu considera ca aplicarea sanctiunii este nejusta, intrucat obligatia nu poate fi respectata din cauze tehnice.
 
Ce urmeaza
Reprezentantii Patronatului Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat solicita Ministerului Finantelor sa adopte rapid o solutie legislative, fie modificarea normelor metodologice pentru OUG 28/1999, astfel incat sa fie clar definite cerintele tehnice si pasii de implementare, fie o noua amanare a sanctiunii, pentru a evita aplicarea unor amenzi care nu pot fi respectate in practica.
 
Pana la aparitia unei clarificari oficiale, situatia ramane incerta: legea prevede sanctiunea, dar infrastructura tehnica necesara lipseste.
 
Temei legal
Ordonanta de urgenta nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 si suspendarea aplicarii unor dispozitii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
 
avand in vedere modificarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care a fost modificat continutul obligatoriu al bonului fiscal emis cu aparatul de marcat electronic fiscal si, totodata, a fost introdusa obligatia de tiparire pe bon a unor informatii sub forma de cod QR,
 
intrucat implementarea acestei masuri presupune parcurgerea, in ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de alta parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislatiei din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar si tertiar, dezvoltarea software-ului de catre distribuitorii autorizati, testarea la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piata, in vederea obtinerii suplimentului de aviz tehnic care atesta faptul ca acestea indeplinesc inclusiv noile cerinte legale, si instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat in parte, niciuna dintre ele nefiind in responsabilitatea operatorilor economici,
 
avand in vedere necesitatea evitarii sanctionarii operatorilor economici vizati de obligatia de a emite bonuri fiscale care contin toate elementele prevazute de lege, in conditiile in care obligatia legala nu a putut fi dusa la indeplinire din motive care nu le sunt imputabile, cu consecinta afectarii semnificative a activitatii acestora,
 
Art. II. -
 
Aplicarea dispozitiilor art. 10 lit. f), precum si a dispozitiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru savarsirea faptei de emitere a bonului fiscal fara ca acesta sa contina codul de identificare al beneficiarului, numarul de identificare al bonului, precum si, sub forma de cod QR, datele prevazute la art. 4 alin. (21) din aceeasi ordonanta de urgenta, se suspenda pana la data de 1 septembrie 2025.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr092025

Telesalariatul si convocarea la instruiri SSM si PSI: cand „telemunca” nu te scuteste de prezenta fizica

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
O recenta decizie definitiva a Curtii de Apel clarifica un aspect extrem de important in contextul muncii remote: regimul de telemunca nu exclude obligativitatea prezentarii la instruirile de securitate si sanatate in munca (SSM) si prevenirea si stingerea incendiilor (PSI), atunci cand angajatorul considera ca acestea trebuie desfasurate fata in fata. Contextul spetei O telesalariata ...
Apr072025

Concedierea disciplinara - cand este prea mult? Instantele reamintesc angajatorilor regula proportionalitatii

de Profeanu Laura 07 Apr 2025
In contextul relatiilor de munca uneori tensionate, angajatorii trebuie sa-si exercite prerogativa disciplinara cu prudenta si discernamant. Chiar daca un comportament al salariatului poate fi catalogat ca abatere, asta nu inseamna ca masura maxima – concedierea disciplinara – este intotdeauna justificata. O sanctiune prea dura, in lipsa unei analize riguroase a gravitatii faptei ...