Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 22 Septembrie 2025

Iata cum poti sa fii etichetat cu "risc fiscal"

schedule 07 Aug 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
Prin Ordinul nr. 1826/2372/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 708 din 30 iulie 2025, autoritatile incearca sa corecteze discrepantele aparute intre analizele de control si criteriile formale de evaluare fiscala.
 
In vizor sunt mai ales operatorii din domeniul produselor accizabile – acolo unde au existat situatii in care contribuabili fara abateri clare au fost incadrati cu risc, iar altii, cu comportament fiscal problematic, au ramas sub radar.
 
Noile criterii tintesc clar: istoricul de restante, intarzieri repetate la declaratii, sediile declarate la cabinete de avocatura sau lipsa fondurilor reale pentru achizitii devin factori majori de risc. 
 
De ce a fost nevoie de acest ordin
Prezentul act normativ a avut ca scop revizuirea criteriilor de risc fiscal prevazute in Ordinul nr. 417/1204/2025, in vederea realizarii unei evaluari mai corecte, echitabile si relevante a operatorilor economici care activeaza in domeniul produselor accizabile, cu accent pe identificarea reala a comportamentului fiscal inadecvat.
S-a constatat faptul ca exista operatori economici pentru care desi au fost identificate riscuri fiscale ca urmare analizelor si/sau controalelor efectuate, acestea nu se incadreaza in criteriile pentru evaluarea riscului prevazute in Ordin. Pe de alta parte, au fost identificati operatori economici care, desi nu au prezentat riscuri fiscale ca urmare analizelor si/sau controalelor efectuate, sunt incadrati la risc fiscal in baza criteriilor pentru evaluarea riscului prevazute in Ordin.
Aceasta situatie evidentiaza o necorelare intre criteriile de evaluare si realitatea datelor rezultate ca urmare a analizelor si/sau a constatarilor din teren, ceea ce poate influenta acuratetea clasificarii din punct de vedere al riscului fiscal a operatorilor economici. 
Prin prezentul ordin s-au revizuit criteriile de evaluare a riscului fiscal prevazute in Ordinul comun 417/1204/2025, astfel incat acestea sa reflecte in mod real comportamentul fiscal al operatorilor economici, inclusiv avand la baza rezultatele controalelor efectuate anterior. 
 
Noi criterii pentru evaluarea riscului fiscal-introduse prin Ordinul 1826 
operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatura;
operatorii economici care au obtinut autorizatii si/sau au fost inregistrati in domeniul comercializarii produselor accizabile in ultimele 12 luni. Nu intra in aceasta categorie operatorii economici care au reinnoit in ultimele 12 luni autorizatiile obtinute anterior;
operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una dintre situatiile de mai jos:
a) care in ultimii 5 ani au inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garantiei;
b) care in ultimele 12 luni au depus declaratiile fiscale cu o intarziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c) care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari la plata si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
            (i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de esalonare/graficul de plata, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar prevazut de lege;
            (ii) nu au achitat obligatiile fiscale declarate dupa data acordarii esalonarii si/sau restructurarii, in termenul prevazut de lege, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar reglementat prevazut de lege;
            (iii) inregistreaza obligatii fiscale/bugetare, altele decat cele prevazute la pct. (i) si (ii), care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii si/sau restructurarii la plata;
            (iv) au pierdut valabilitatea esalonarii si/sau restructurarii la plata, iar ulterior au solicitat mentinerea valabilitatii acesteia, potrivit legii;
d) care au asociati majoritari si/sau administratori care in ultimii 10 ani au mai fost asociati sau administratori in societati care au fost autorizate si/sau inregistrate in domeniul comercializarii produselor accizabile, ale caror autorizatii/atestate au fost revocate si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
          (i) la data radierii sau cesionarii partilor sociale/actiunilor, societatile respective inregistrau obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
          (ii) a fost deschisa procedura insolventei, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;
e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar in urma actiunilor de control ale organelor fiscale se constata ca pentru cel putin 25% din suma solicitata nu au drept de restituire;
f) care nu au fonduri financiare la nivelul achizitiilor lunare de produse accizabile.
 
Important! In cazul operatorilor economici care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in termen de 2 zile de la data emiterii autorizatiei, solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia generala antifrauda fiscala - structura centrala analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.
Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Aug212025

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Potrivit art. 1 din Ordinul comun nr. 417/1204 din 2025 al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice sunt urmatoarele:   1. operatorii economici nou-infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 12 luni;   2. operatorii ...
Aug212025

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor (SB) ...