Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 19 August 2025

Plati mai transparente: modificari propuse pentru intarirea disciplinei financiare si introducerii sistemelor moderne de plata

schedule 18 Aug 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
Un nou proiect de lege aflat in dezbatere publica aduce schimbari importante Legii nr. 70/2015 privind intarirea disciplinei financiare si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, vizand cresterea transparentei tranzactiilor si reducerea utilizarii numerarului in activitatea economica.
 
1. Obligatia generala de a detine cont bancar
 
Proiectul introduce o regula cu aplicare generala: Toti operatorii economici, indiferent de forma de organizare, trebuie sa detina cel putin un cont bancar la o institutie de credit sau la unitatile Trezoreriei Statului.
In acest sens, la articolul 1 din Legea 70/2015, dupa alineatul (11), se introduc trei noi alineate, alin. (12) - (14 ) cu urmatorul cuprins:
„(12 ) In vederea aplicarii prevederilor alin.(1), persoanele juridice au obligatia sa detina un cont la o institutie de credit din Romania sau la o unitate a Trezoreriei Statului . Pentru persoanele juridice nou-infiintate, deschiderea contului se realizeaza intr-un termen de maximum treizeci de zile lucratoare de la data infiintarii.
 
(13 ) Persoanele prevazute la alin.(12 ) au obligatia de a detine cel putin un cont pe toata perioada desfasurarii activitatii.
 
(14 ) Institutiile de credit din Romania nu pot refuza o cerere privind deschiderea contului prevazut la alin. (12 ), cu exceptia cazurilor in care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o incalcare a dispozitiilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, cu modificarile si completarile ulterioare.”
 
Propunerea de modificare elimina posibilitatea ca firmele sa functioneze exclusiv pe baza de numerar, facilitand trasabilitatea tranzactiilor si controlul fiscal.
 
2. Eliminarea pragului de incasari pentru obligatia de acceptare a platilor cu cardul
 
In prezent, doar firmele cu incasari in numerar de peste 50.000 lei anual au obligatia de a accepta plati cu cardul prin POS sau alte solutii electronice.
Proiectul propune eliminarea pragului: Obligatia va reveni tuturor operatorilor economici care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si/sau prestari de servicii catre populatie, indiferent de nivelul incasarilor.
 
In acest sens:
 
- Articolul 1, alineatul (1 2) din OUG 193/2002, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
„(1 2) Persoanele fizice sau juridice, prevazute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 265/2022 privind registrul comertului … au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.”
 
- La articolul 1, alineatele (3), (3 1) si (3 2) se abroga.
 
- Articolul 1, alineatele (5), (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
„(5) Entitatile prevazute la alin. (1) si (1 2) pot oferi serviciul de avans in numerar la terminalele de plata in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante si pot acorda avansuri in numerar, potrivit prezentei ordonante de urgenta. Acestea afiseaza la loc vizibil semnul privind acordarea acestui serviciu, precum si informatii privind costurile serviciului.
 
(9) Sunt exceptate de la obligatia mentionata la alin. (1) si (1 2) entitatile care au punctele de incasare amplasate in zone nedeservite de retele de comunicatii electronice.
 
(10) Entitatile mentionate la alin. (9) au obligatia de a se conforma cerintelor mentionate la alin. (1) si (1 2) in termen de 12 luni de la data la care zona in care sunt amplasate este deservita de retele de comunicatii electronice.”
 
- Articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
„(1) Institutiile acceptante de carduri au obligatia de a instala terminale de plata in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii. Instalarea terminalelor de plata se face la solicitarea operatorilor economici, institutiilor publice, persoanelor juridice prevazute la art. 1 alin. (1) si (1 1), precum si a persoanelor fizice sau juridice, dupa caz, prevazute la art. 1 alin. (1 2), in baza contractelor incheiate in acest scop, in toate locurile indicate de acestia.”
 
- Articolul 3, alineatul (1), literele d) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
 
„d) nerespectarea dispozitiilor art. 1 alin. (1), (1 2) si (8);
 
e) refuzul entitatilor prevazute la art. 1 alin. (1 2) de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice;”
 
Asadar, chiar si micile afaceri (magazine de cartier, saloane de coafura, service-uri auto, PFA-uri) vor trebui sa fie dotate cu POS sau sa accepte plati prin alte mijloace electronice.
 
Obiectivul masurii
 
Ministerul Finantelor urmareste:
  • reducerea economiei subterane prin limitarea tranzactiilor cash;
  • cresterea veniturilor declarate oficial;
  • alinierea Romaniei la practicile europene privind digitalizarea platilor.
 
Concluzie
 
Modificarile propuse la Legea nr. 70/2015 si OUG 193/2002, impun un nou standard de transparenta financiara: cont bancar obligatoriu si acceptarea platilor cu cardul pentru toti comerciantii si prestatorii de servicii.
 
Pentru mediul de afaceri, mesajul este clar: numerarul devine tot mai putin utilizat, iar digitalizarea platilor este directia obligatorie.
Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Mar032025

Tranzactiile cu autoturisme de lux, in vizorul ANAF: Implicatiile fiscale si restrictiile privind platile in numerar

de Profeanu Laura 03 Mar 2025
Contextul actiunii ANAF Directia Generala Antifrauda Fiscala (D.G.A.F.) din cadrul A.N.A.F. a demarat verificari privind tranzactiile cu autoturisme de lux achizitionate din Uniunea Europeana. Primele investigatii au vizat 30 de persoane fizice care au achizitionat autovehicule cu o valoare totala de aproximativ 2 milioane de euro, fiecare avand o valoare individuala de peste 50.000 de ...
Oct282024

Implicatii fiscale ale transferului proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal

de Profeanu Laura 28 Oct 2024
Transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal reprezinta un subiect de mare interes pentru multi contribuabili. Articolul 111 din Codul Fiscal reglementeaza detaliat aceste tranzactii, stabilind cotele de impozitare aplicabile si conditiile de scutire de la plata. Cotele de impozitare aplicabile Impozitul pe venitul obtinut din transferul dreptului de proprietate asupra ...