Ministerul Justitiei a oficializat normele privind functionarea sistemului electronic de desemnare a expertilor judiciari, un proiect care inca o data subliniaza directia Romaniei spre modernizarea si digitalizarea proceselor administrative si judiciare. Acest sistem unic la nivel national va fi operational din 15 martie 2025, conform Ordinului ministrului justitiei nr. 2.853/C/2024, publicat recent in Monitorul Oficial.
Noua lege, nr. 139/2024 schimba fundamental procesul de numire a expertilor judiciari. Pana acum, judecatorii aveau libertatea de a decide modalitatea de selectie a expertilor, ceea ce a dus adesea la situatii ineficiente, cum ar fi numirea unor experti supraincarcati, in timp ce altii ramaneau subutilizati.
Prin implementarea sistemului informatizat, desemnarea expertilor se va realiza in mod aleatoriu, pe baza unui algoritm care va lua in considerare incarcatura fiecarui expert, reflectata de numarul de expertize judiciare alocate si nefinalizate.
Potrivit art. 1 alin. 2 din Normele publicate la data de 23 decembrie 2024, sistemul informatizat este o aplicatie informatica unica la nivel national, administrata de Ministerul Justitiei, care asigura desemnarea, in mod aleatoriu, de catre instantele judecatoresti a expertilor judiciari, prin raportare la gradul de incarcare a expertilor reflectat de numarul expertizelor judiciare alocate si nefinalizate.
Sistemul este o aplicatie administrata de Ministerul Justitiei si functioneaza exclusiv pe statii de lucru securizate din cadrul instantelor judecatoresti. Grefierul de sedinta va introduce datele relevante, precum numarul dosarului si specializarea necesara, iar sistemul va selecta, in mod aleatoriu, unul sau mai multi experti judiciari autorizati.
Selectia poate fi extinsa de la nivel local la nivelul curtii de apel sau chiar national, daca in judetul respectiv nu exista experti disponibili in specializarea ceruta, astfel:
- in cazul in care, la nivelul judetului in raza caruia instanta judecatoreasca isi are sediul, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in judet“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtii de apel in circumscriptia careia instanta judecatoreasca isi are sediul;
- in cazul in care, la nivelul curtii de apel nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtii de apel“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate;
- in cazul in care, in judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtilor de apel invecinate“ si realizeaza, in mod automat, o noua selectie aleatorie a expertului judiciar la nivel national;
- in cazul in care nu exista, la nivel national, experti judiciari activi autorizati in specializarea dispus a pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat la nivel national, conform art. 4 alin. 2) – 5) din Norme.
O caracteristica importanta a acestui sistem este trasabilitatea. Fiecare operatiune efectuata in sistem este jurnalizata, ceea ce garanteaza transparenta procesului si permite urmarirea fiecarei desemnari. De asemenea, sistemul notifica automat birourile locale de expertiza judiciara cu privire la desemnarea sau incetarea activitatii unui expert.
In situatia in care, dupa desemnare, intervine suspendarea calitatii expertului judiciar sau radierea acestuia din evidenta ori se dispune sanctionarea disciplinara a expertului judiciar cu suspendarea dreptului de a efectua expertize judiciare sau cu retragerea calitatii de expert judiciar, sistemul informatizat notifica in mod automat, prin e-mail, instantele judecatoresti pe rolul carora se afla cauze in care expertul judiciar nu a finalizat expertiza.
La termenul de judecata la care instanta judecatoreasca a constatat finalizata administrarea probei cu expertiza, grefierul de sedinta inregistreaza in sistemul informatizat finalizarea expertizei judiciare, iar acesta din urma notifica in mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice si contabile din cadrul tribunalului cu privire la finalizarea administrarii probei cu expertiza (art. 4 alin. 5) si 6 din Norme).
Conform normelor metodologice, birourile locale trebuie sa introduca in sistem, pana la 15 mai 2025, datele privind dosarele in care expertii au fost numiti si nu au finalizat expertizele. Sistemul va deveni pe deplin operational din punct de vedere tehnic, incepand cu 15 martie 2025.
Implementarea acestui sistem reprezinta un pas major in procesul de digitalizare a justitiei romane. Prin distribuirea echitabila a sarcinilor si cresterea transparentei, sistemul informatizat contribuie la eficientizarea proceselor judiciare si la reducerea duratei proceselor, oferind totodata garantii suplimentare de impartialitate.
Ramane de vazut cum va influenta aceasta initiativa activitatea instantelor si perceptia publica asupra sistemului de justitie.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!