Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 25 Martie 2025

CJUE: Pasagerii unui pachet turistic au dreptul la despagubiri pentru intarzierile zborurilor, chiar daca plata a fost efectuata de un tert

schedule 11 Mar 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o decizie importanta privind drepturile pasagerilor aerieni. In cauza C-20/24, CJUE a stabilit ca pasagerii care calatoresc in baza unui pachet turistic achizitionat de un tert au dreptul la compensatii in cazul intarzierilor semnificative ale zborurilor. Mai mult, instanta a clarificat ca un bilet de imbarcare poate constitui o dovada valida a unei rezervari confirmate pentru zbor.

Aceasta hotarare clarifica aplicarea Regulamentului (CE) nr. 261/2004, care stabileste drepturile pasagerilor in caz de anulare, intarziere sau refuz de imbarcare.

Contextul spetei

Cazul analizat de CJUE implica doi pasageri care au calatorit din Tenerife catre Varsovia ca parte a unui pachet turistic. Acest pachet a fost achizitionat de o companie terta, care a incheiat un contract cu un operator de turism. Operatorul de turism a platit catre transportatorul aerian zborurile incluse in pachet si, ulterior, a revandut biletele pasagerilor.

Zborul a avut o intarziere de peste 22 de ore, iar pasagerii au solicitat compensatii de la compania aeriana conform Regulamentului 261/2004. Transportatorul aerian a refuzat plata, argumentand ca:

  • Pasagerii nu au avut o rezervare confirmata si platita direct catre compania aeriana;
  • Biletele de imbarcare nu constituie o dovada suficienta a rezervarii;
  • Pachetul turistic a fost platit de o terta companie la tarife preferentiale, iar pasagerii ar fi calatorit gratuit sau la un tarif redus, ceea ce i-ar exclude de la despagubiri.

In aceste conditii, Tribunalul Districtual din Varsovia a solicitat clarificari de la CJUE privind interpretarea Regulamentului 261/2004.

Ce a decis CJUE?

Curtea de Justitie a respins argumentele transportatorului aerian si a subliniat doua aspecte importante:

1. Un bilet de imbarcare este o dovada valida a unei rezervari confirmate.

CJUE a concluzionat ca prezentarea unui bilet de imbarcare demonstreaza ca pasagerii au fost acceptati la bord si au avut o rezervare confirmata pentru zborul respectiv. Astfel, transportatorul aerian nu poate refuza compensatia pe motiv ca pasagerii nu au prezentat alte documente suplimentare.

A boarding pass may constitute other proof that the reservation has been accepted and registered by the air carrier or tour operator. (Un bilet de imbarcare poate constitui o alta dovada ca rezervarea a fost acceptata si inregistrata de catre transportatorul aerian sau operatorul de turism.) – CJUE, cauza C-20/24

2. Pasagerii unui pachet turistic nu sunt exclusi de la despagubiri

Curtea a stabilit ca simplul fapt ca un tert a platit pachetul turistic nu inseamna ca pasagerii au calatorit gratuit. Conform Regulamentului 261/2004, pasagerii sunt exclusi de la despagubiri doar daca zborul a fost oferit gratuit de compania aeriana sau daca a fost achizitionat la un tarif redus inaccesibil publicului larg.

Accordingly, the fact that a third party paid the price of the package tour to the tour operator and that the latter, in turn, paid the price of the flight to the air carrier in accordance with market conditions does not prevent the passengers from enjoying the right to compensation. (In consecinta, faptul ca o terta parte a platit pretul pachetului turistic catre operatorul de turism, iar acesta, la randul sau, a platit pretul zborului catre transportatorul aerian, in conformitate cu conditiile pietei, nu impiedica pasagerii sa beneficieze de dreptul la compensatie) – CJUE, cauza C-20/24

In plus, compania aeriana are obligatia de a demonstra ca pasagerii au calatorit gratuit sau la un tarif preferential, nu pasagerii insisi.

Impactul deciziei asupra pasagerilor si companiilor aeriene

Decizia CJUE are implicatii importante pentru pasageri, care pot cere compensatii mai usor, chiar daca zborul face parte dintr-un pachet turistic achizitionat printr-un intermediar.

Pentru companiile aeriene, hotararea clarifica faptul ca nu pot refuza automat cererile de despagubire sub pretextul ca pasagerii nu au platit direct pentru bilet sau ca pachetul a fost achizitionat de un tert.

Aceasta este o veste buna pentru calatori, intrucat confirma ca drepturile lor sunt protejate, chiar si atunci cand rezervarile sunt realizate printr-un operator de turism.

Concluzie

Prin aceasta decizie, CJUE intareste protectia pasagerilor aerieni si clarifica interpretarea Regulamentului 261/2004. Daca un pasager calatoreste in baza unui pachet turistic platit de un tert, el nu pierde dreptul la compensatie pentru intarzieri semnificative ale zborului. In plus, biletele de imbarcare reprezinta o dovada valida a unei rezervari confirmate, in lipsa unor circumstante exceptionale.

Astfel, pasagerii care se confrunta cu intarzieri mari ale zborurilor ar trebui sa isi cunoasca drepturile si sa nu ezite sa solicite despagubiri, indiferent de modalitatea prin care si-au achizitionat biletele.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Mar242025

150 de tranzactii imobiliare fara TVA - ANAF impune retroactiv persoanei fizice sume considerabile

de Profeanu Laura 24 Mar 2025
Una dintre cele mai relevante spete prezentate in raportul ANAF privind inspectiile fiscale incheiate in luna octombrie 2024 vizeaza o persoana fizica care a efectuat peste 150 de tranzactii imobiliare in doar doi ani, fara a colecta TVA. Consecintele? O impunere masiva de TVA retroactiva, care ar trebui sa puna pe ganduri toti contribuabilii care desfasoara activitati economice cu caracter ...
Mar242025

COR se actualizeaza: noi ocupatii recunoscute oficial, inclusiv „terapeut vocal” si „tehnician surse regenerabile”

de Profeanu Laura 24 Mar 2025
Incepand cu 20 martie 2025, Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR) a fost din nou actualizata, pentru prima data in acest an, printr-un ordin comun emis de Ministerul Muncii si Institutul National de Statistica – Ordinul nr. 138/150/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 246. Modificarile vizeaza introducerea unor ocupatii noi, redenumirea unei ocupatii deja existente, precum si ...
Mar172025

Modificari privind calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate pentru persoanele cu venituri extrasalariale

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Pe data de 7 martie 2025, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 8/2025, care aduce modificari semnificative Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si altor acte normative din domeniul sanatatii. Modificarile vizeaza, in principal, persoanele fizice care realizeaza venituri extrasalariale (venituri din activitati independente, dividende, chirii) ...
Mar122025

Guvernul revine asupra restrictiilor privind colaborarea medicilor prin SRL-uri

de Profeanu Laura 12 Mar 2025
Recent, Guvernul a revenit asupra modificarilor legislative adoptate in februarie 2025, care limitau posibilitatea medicilor de a colabora cu alte clinici prin intermediul SRL-urilor proprii. Printr-o noua ordonanta de urgenta, adoptata in martie 2025, a fost eliminata prevederea care ar fi restrans semnificativ optiunile de colaborare pentru profesionistii din domeniul ...
Mar102025

Alinierea sistemului de pensii private din România la standardele OCDE: Modificarile propuse si impactul asupra participantilor

de Profeanu Laura 10 Mar 2025
In contextul pregatirilor pentru aderarea Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta care vizeaza modificarea si completarea legislatiei nationale in domeniul pensiilor private. Modificarile sunt menite sa aduca sistemul romanesc de pensii private in conformitate cu recomandarile ...
Mar062025

Limitarea platilor catre operatorii de Jocuri de Noroc - O noua reglementare in dezbatere

de Profeanu Laura 06 Mar 2025
Recent, un nou proiect de lege privind limitarea platilor catre operatorii de jocuri de noroc a fost inaintat Parlamentului Romaniei, avand ca principal obiectiv reducerea impactului negativ al acestei industrii asupra societatii. Initiativa vine ca un raspuns la problemele economice si sociale generate de dependenta de jocuri de noroc, precum si la deficientele constatate in monitorizarea ...