Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 12 Septembrie 2025

Inspectia Muncii propune eliminarea prevederilor privind suspendarea activitatii firmelor cu munca nedeclarata

schedule 12 Sep 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
O masura prevazuta in Codul muncii inca din anul 2017, dar niciodata aplicata efectiv, ar putea fi eliminata. Este vorba despre posibilitatea inspectorilor de munca de a suspenda activitatea angajatorilor la care se constata cazuri de munca nedeclarata, reglementata de Codul muncii, care prevede, printre altele, la art. 260, ca urmatoarele fapte constituie contraventii (daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni):
 
- primirea la munca a uneia sau a mai multor persoane fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
 
- primirea la munca a uneia sau a mai multor persoane fara transmiterea elementelor contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
 
- primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati in perioada in care acesta/acestia are/au contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
 
In cazul constatarii savarsirii uneia dintre aceste fapte, inspectorul de munca dispune masura sistarii activitatii locului de munca organizat, supus controlului.
 
Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale, in conditiile legii, si numai dupa ce a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea elementelor contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si prezentarea documentelor care dovedesc plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pentru perioada in care a prestat activitate nedeclarata.
 
Reluarea activitatii cu incalcarea acestor dispozitii, constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
 
De ce se doreste abrogarea acestor prevederi?
Inspectia Muncii (IM) a transmis Ministerului Muncii o propunere prin care solicita abrogarea acestor dispozitii, motivand ca masura este disproportionata. Suspendarea activitatii ar afecta, pe langa angajatorul sanctionat, si toti salariatii sai, clientii sau beneficiarii serviciilor prestate sau bunurilor livrate, generand efecte economice in lant. Situatia a devenit si mai sensibila dupa pandemia COVID-19, cand multe companii au intampinat dificultati financiare.
 
De ce nu s-a aplicat pana acum?
Chiar daca legea permite din 2017 suspendarea activitatii firmelor depistate cu munca la negru, aceasta nu a fost pusa in practica niciodata. Motivul: era necesara o procedura clara de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national, procedura ce nu a fost finalizata pana in prezent.
 
Ministerul Muncii a confirmat ca, desi se doreste eliminarea acestei sanctiuni complementare, combaterea muncii nedeclarate si subdeclarate ramane „prioritatea numarul unu”. In prezent, inspectorii ITM desfasoara controale tematice, inopinate si campanii nationale pentru depistarea neregulilor. Potrivit datelor oficiale, numarul angajatorilor care utilizeaza munca la negru a scazut ca urmare a actiunilor intreprinse.
 
Critici si dezbateri
Specialistii in relatii de munca atrag atentia ca eliminarea completa a posibilitatii de suspendare a activitatii poate reduce eficienta luptei impotriva muncii nedeclarate. In practica, amenzile, chiar si la valori mari, nu sunt intotdeauna suficiente pentru a descuraja fenomenul. Cazuri grave - cum este cel recent de la Iasi, unde minori au fost depistati muncind pe un santier fara contract - readuc in discutie necesitatea unor masuri ferme.
 
In paralel, Guvernul pregateste un pachet de sanctiuni mai severe pentru angajatorii care folosesc munca nedeclarata. Printre acestea: amenzi care pot ajunge pana la un milion de lei si echiparea inspectorilor de munca cu inregistratoare audio-video portabile de tip bodycam, pentru documentarea controalelor, fara a fi necesar acordul celor verificati.
 
Ce urmeaza?
Pentru ca propunerea Inspectiei Muncii sa fie pusa in practica, este nevoie de initierea unui proiect legislativ care sa fie adoptat si publicat in Monitorul Oficial.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Sep112025

S-au majorat tarifele de trecere pentru utilizarea podurilor. Amenzi mai dure pentru neplata

de Portal Persoane Fizice 11 Sep 2025
De la 8 septembrie 2025 a intrat in vigoare OG nr. 23/2025, care modifica si completeaza OG nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale. Prin acest act normative sunt actualizate tarifele pentru trecerea podurilor peste Dunare (Giurgeni - Vadu Oii si Fetesti - Cernavoda) si sunt majorate amenzile contraventionale pentru soferii ...
Aug292025

Amenzi record pentru munca nedeclarata si body-cam-uri pentru inspectorii de munca - noi masuri asumate de Guvern

de Portal Persoane Fizice 29 Aug 2025
Guvernul pregateste un nou pachet legislativ cu impact major atat in zona fiscala, cat si pe piata muncii. Pe langa modificarile fiscale si cele aduse legislatiei insolventei, proiectul de lege introduce doua elemente de noutate cu efect direct asupra angajatorilor: sanctionarea drastica a muncii la negru si dotarea inspectorilor de munca cu body-cam-uri in timpul controalelor.   ...
Aug212025

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor (SB) ...
Dec282024

Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente

de Profeanu Laura 28 Dec 2024
Persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania, sunt supuse impozitarii potrivit reglementarilor aplicabile veniturilor din salarii si asimilate salariilor, conform prevederilor art. 127 din Codul fiscal. Aceasta reglementare se aplica separat pentru fiecare sursa sau loc de realizare a veniturilor, iar impozitul lunar calculat este final. Dupa incheierea anului ...
Nov042024

Activitati desfasurate in baza contractului de activitate sportiva

de Profeanu Laura 04 Nov 2024
Contractele de activitate sportiva sunt o forma specifica de colaborare reglementata de Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000. Conform art. 67 indice 1 din aceasta lege, participantii la activitatea sportiva pot fi: a) sportivi; b) antrenori; c) medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti, cercetatori; d) arbitri, observatori, operatori ...
Oct272024

Activitatea dependenta si Activitatea independenta

de Profeanu Laura 27 Oct 2024
In cadrul sistemului fiscal romanesc, diferentierea dintre activitatea dependenta si cea independenta este importanta, atat pentru aplicarea corecta a impozitelor si contributiilor sociale, cat si pentru determinarea relatiei juridice dintre parti. Articolul 7 din Codul Fiscal (Legea nr. 227/2015) stabileste definitii clare pentru acesti termeni, avand implicatii in dreptul muncii si ...