Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, provin din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, brevete de inventie, desene si modele, marci si indicatii geografice, topografii pentru produse semiconductoare si altele asemenea, conform art. 70 din Codul fiscal.
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.
Determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala poate fi realizata prin doua metode: sistemul real, bazat pe contabilitatea contribuabilului, si sistemul forfetar, care utilizeaza o cota forfetara de 40% pentru cheltuieli. Alegerea intre aceste doua sisteme are implicatii majore asupra calculului impozitului datorat (10%).
Conform art. 72 din Codul Fiscal, platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala (persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila) calculeaza venitul net prin deducerea unei cote forfetare de 40% din venitul brut. Aceasta metoda simplifica procesul contabil, deoarece nu necesita justificarea detaliata a cheltuielilor reale efectuate. Impozitul se aplica apoi asupra venitului net rezultat, cu o cota de 10%, si este retinut la sursa in momentul platii.
- Simplificare (nu necesita documentatie detaliata pentru cheltuieli, ceea ce reduce sarcina administrativa pentru contribuabili);
- Predictibilitate (contribuabilii isi pot estima mai usor obligatiile fiscale, deoarece procentul cheltuielilor deducibile este fix).
Sistemul real (art. 68 din Codul fiscal) ofera o abordare bazata pe realitatea economica a contribuabilului, unde venitul net se calculeaza ca diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile (platile) efectuate in scopul realizarii de venituri, justificate prin documentatie contabila (contracte, facturi, ordine de plata (operate in extrasele de cont) sau chitante, bonuri fiscale (inregistrate in registrul de casa).
- Flexibilitate (permite deducerea cheltuielilor reale, care pot fi mai mari decat cota forfetara de 40%, oferind astfel oportunitatea de a reduce baza impozabila);
- Eficienta fiscala (cei cu cheltuieli mari beneficiaza de posibilitatea de a reduce impozitul datorat printr-o reprezentare mai exacta a costurilor operationale).
1. Calculul folosind Sistemul Forfetar:
Venit brut: 44.999 lei
- Cheltuieli forfetare (40% din venitul brut): 44.999 lei × 40% = 17.999,60 lei
- Venit net impozabil: 44.999 lei - 17.999,60 lei = 26.999,40 lei
- Impozit datorat (10% din venitul net): 26.999,40 lei × 10% = 2.699,94 lei
2. Calculul folosind Sistemul Real: Presupunem ca totalul cheltuielilor este de 30.000 lei.
- Venit brut: 44.999 lei
- Cheltuieli: 30.000 lei
- Venit net impozabil: 44.999 lei - 30.000 lei = 14.999 lei
- Impozit datorat (10% din venitul net): 14.999 lei × 10% = 1.499,90 lei
In acest scenariu, cheltuielile sunt semnificativ mai mari decat cota forfetara de 40%. Prin aplicarea sistemului real, venitul net impozabil si impozitul datorat sunt mult reduse comparativ cu sistemul forfetar:
Exemplul arata clar ca pentru contribuabilii cu cheltuieli operationale mari, sistemul real ofera avantaje financiare, prin reducerea bazei impozabile. Contribuabili trebuie sa evalueze cu atentie care sistem fiscal le serveste cel mai bine interesele, in functie de specificul cheltuielilor in care se angajeaza anual. In timp ce sistemul forfetar ofera simplitate si predictibilitate, sistemul real poate oferi economii fiscale substantiale pentru cei cu cheltuieli mari.
Conform art. 73 din Codul Fiscal, contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real. Optiunea de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, este obligatorie pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada, daca nu se solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea declaratiei unice si depunerea sa la organul fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real, se exercita prin completarea declaratiei unice, cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 25 mai inclusiv (in cazul celor care au desfasurat activitate in anul precedent) respectiv in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii (in cazul celor care incep activitatea in cursul anului fiscal).
Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real, au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, potrivit prevederilor art. 68 alin. 8) in Codul fiscal.
Aportul in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura, efectuat la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia, din patrimoniul personal in patrimoniul afacerii, nu reprezinta venit brut potrivit art. 68 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
Important! Toate bunurile, drepturile si obligatiile aferente desfasurarii activitatii, se inscriu in Registrul-inventar si constituie patrimoniul afacerii.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!