Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 2 Octombrie 2025

Optiunea pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala in sistem real

schedule 11 Oct 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, provin din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, brevete de inventie, desene si modele, marci si indicatii geografice, topografii pentru produse semiconductoare si altele asemenea, conform art. 70 din Codul fiscal.

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.

Determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala poate fi realizata prin doua metode: sistemul real, bazat pe contabilitatea contribuabilului, si sistemul forfetar, care utilizeaza o cota forfetara de 40% pentru cheltuieli. Alegerea intre aceste doua sisteme are implicatii majore asupra calculului impozitului datorat (10%).

Sistemul Forfetar

Conform art. 72 din Codul Fiscal, platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala (persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila) calculeaza venitul net prin deducerea unei cote forfetare de 40% din venitul brut. Aceasta metoda simplifica procesul contabil, deoarece nu necesita justificarea detaliata a cheltuielilor reale efectuate. Impozitul se aplica apoi asupra venitului net rezultat, cu o cota de 10%, si este retinut la sursa in momentul platii.

Beneficiile sistemului forfetar:

- Simplificare (nu necesita documentatie detaliata pentru cheltuieli, ceea ce reduce sarcina administrativa pentru contribuabili);

- Predictibilitate (contribuabilii isi pot estima mai usor obligatiile fiscale, deoarece procentul cheltuielilor deducibile este fix).

Sistemul real

Sistemul real (art. 68 din Codul fiscal) ofera o abordare bazata pe realitatea economica a contribuabilului, unde venitul net se calculeaza ca diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile (platile) efectuate in scopul realizarii de venituri, justificate prin documentatie contabila (contracte, facturi, ordine de plata (operate in extrasele de cont) sau chitante, bonuri fiscale (inregistrate in registrul de casa).

Beneficiile sistemului real:

- Flexibilitate (permite deducerea cheltuielilor reale, care pot fi mai mari decat cota forfetara de 40%, oferind astfel oportunitatea de a reduce baza impozabila);

- Eficienta fiscala (cei cu cheltuieli mari beneficiaza de posibilitatea de a reduce impozitul datorat printr-o reprezentare mai exacta a costurilor operationale).

Exemplu de calcul comparativ

1. Calculul folosind Sistemul Forfetar:

Venit brut: 44.999 lei

- Cheltuieli forfetare (40% din venitul brut): 44.999 lei × 40% = 17.999,60 lei

- Venit net impozabil: 44.999 lei - 17.999,60 lei = 26.999,40 lei

- Impozit datorat (10% din venitul net): 26.999,40 lei × 10% = 2.699,94 lei

2. Calculul folosind Sistemul Real: Presupunem ca totalul cheltuielilor este de 30.000 lei.

- Venit brut: 44.999 lei

- Cheltuieli: 30.000 lei

- Venit net impozabil: 44.999 lei - 30.000 lei = 14.999 lei

- Impozit datorat (10% din venitul net): 14.999 lei × 10% = 1.499,90 lei

Analiza comparativa

In acest scenariu, cheltuielile sunt semnificativ mai mari decat cota forfetara de 40%. Prin aplicarea sistemului real, venitul net impozabil si impozitul datorat sunt mult reduse comparativ cu sistemul forfetar:

Exemplul arata clar ca pentru contribuabilii cu cheltuieli operationale mari, sistemul real ofera avantaje financiare, prin reducerea bazei impozabile. Contribuabili trebuie sa evalueze cu atentie care sistem fiscal le serveste cel mai bine interesele, in functie de specificul cheltuielilor in care se angajeaza anual. In timp ce sistemul forfetar ofera simplitate si predictibilitate, sistemul real poate oferi economii fiscale substantiale pentru cei cu cheltuieli mari.

Optiunea pentru determinarea venitului net anual in sistem real

Conform art. 73 din Codul Fiscal, contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real. Optiunea de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, este obligatorie pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada, daca nu se solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea declaratiei unice si depunerea sa la organul fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Cum se exercita optiunea

Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real, se exercita prin completarea declaratiei unice, cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 25 mai inclusiv (in cazul celor care au desfasurat activitate in anul precedent) respectiv in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii (in cazul celor care incep activitatea in cursul anului fiscal).

Registrul de evidenta fiscala

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real, au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, potrivit prevederilor art. 68 alin. 8) in Codul fiscal. 

Aportul in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura, efectuat la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia, din patrimoniul personal in patrimoniul afacerii, nu reprezinta venit brut potrivit art. 68 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Important! Toate bunurile, drepturile si obligatiile aferente desfasurarii activitatii, se inscriu in Registrul-inventar si constituie patrimoniul afacerii.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Impozitarea persoanelor fizice. TOP 19 studii de caz controversate"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Aug262025

Sistemul National de Import si Normele tehnice de utilizare

de Portal Persoane Fizice 26 Aug 2025
De la 1 august 2025, Autoritatea Vamala Romana (AVR) a pus in functiune Sistemul National de Import (SNI), un instrument informatic menit sa digitalizeze complet procesarea declaratiilor vamale de import. Totusi, cadrul normativ aferent a fost oficializat abia pe 21 august 2025, prin Ordinul AVR nr. 2.478/2025, care aproba Normele tehnice de utilizare a SNI.   Astfel, importatorii ...
Aug182025

Plati mai transparente: modificari propuse pentru intarirea disciplinei financiare si introducerii sistemelor moderne de plata

de Portal Persoane Fizice 18 Aug 2025
Un nou proiect de lege aflat in dezbatere publica aduce schimbari importante Legii nr. 70/2015 privind intarirea disciplinei financiare si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, vizand cresterea transparentei tranzactiilor si reducerea utilizarii numerarului in activitatea economica.   1. Obligatia generala de a detine ...
Apr152025

Indemnizatia de somaj in 2025: Cine are dreptul si cum se calculeaza sprijinul financiar

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Pierderea locului de munca este o situatie dificila, dar in anumite conditii, legislatia din Romania ofera o plasa de siguranta prin acordarea indemnizatiei de somaj. Cu toate acestea, nu orice forma de incetare a raportului de munca permite accesul la acest ajutor, iar temeiul legal al incetarii contractului este relevant pentru stabilirea eligibilitatii. Cand se poate solicita ...
Mar172025

Modificari privind calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate pentru persoanele cu venituri extrasalariale

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Pe data de 7 martie 2025, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 8/2025, care aduce modificari semnificative Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si altor acte normative din domeniul sanatatii. Modificarile vizeaza, in principal, persoanele fizice care realizeaza venituri extrasalariale (venituri din activitati independente, dividende, chirii) ...
Mar102025

Alinierea sistemului de pensii private din România la standardele OCDE: Modificarile propuse si impactul asupra participantilor

de Profeanu Laura 10 Mar 2025
In contextul pregatirilor pentru aderarea Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta care vizeaza modificarea si completarea legislatiei nationale in domeniul pensiilor private. Modificarile sunt menite sa aduca sistemul romanesc de pensii private in conformitate cu recomandarile ...
Mar012025

Noi reguli pentru lucratorii culturali profesionisti: Inregistrare si beneficii

de Profeanu Laura 01 Mar 2025
Ministerul Culturii a adoptat recent Ordinul nr. 2.618/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 172 din 26 februarie 2025, prin care sunt stabilite normele metodologice privind Registrul lucratorilor culturali profesionisti. Initiativa vine in sprijinul artistilor, autorilor si altor profesionisti din domeniul cultural, oferindu-le posibilitatea de a beneficia de un regim sporit de protectie ...