Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 28 August 2025

Ce trebuie sa stie proprietarii care isi inchiriaza apartamentele

schedule 22 Aug 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
Proprietarii de apartamente care decid sa inchirieze sau sa dea in comodat locuinta trebuie sa stie ca legea impune o informare oficiala catre asociatia de proprietari.
 
Concret, potrivit Legii nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, termenul pentru transmiterea datelor despre noii ocupanti este de cel mult 10 zile de la semnarea contractului, conform art. 30 alin. 1) si 2):
 
Art. 30. -
(1) Proprietarii din condominii au obligatia sa notifice presedintelui orice schimbare intervenita in structura si numarul membrilor familiei prin deces, casatorii sau nasteri, persoanele luate in spatiu, precum si locatarii/comodatarii ca urmare a inchirierii sau a imprumutarii locuintei.
(2) Notificarea prevazuta la alin. 1) se face in scris in termen de 10 zile de la schimbarea intervenita, de la luarea in spatiu, respectiv de la semnarea contractului de inchiriere/comodat.
 
Ce informatii trebuie transmise
 
Notificarea trebuie sa ajunga la presedintele asociatiei si sa includa datele despre persoanele care vor locui efectiv in apartament - fie ca este vorba despre chiriasi, comodatari sau persoane luate in spatiu. Obligatia de informare exista si in cazul schimbarilor in structura familiei proprietarului (casatorie, nastere, deces).
 
Este important de retinut ca acest termen de 10 zile nu depinde de eventuale formalitati precum autentificarea notariala sau declararea veniturilor din chirii la ANAF. El curge strict din momentul semnarii efective a contractului de inchiriere sau de comodat. Contractul este valabil si sub semnatura privata, fara notar.
 
Cine ramane raspunzator fata de asociatie si furnizorii de utilitati
 
Chiar daca apartamentul este inchiriat, obligatiile fata de asociatia de proprietari si fata de furnizorii de utilitati raman in sarcina proprietarului, conform art. 33 alin. 7) din Lege:
(7) In cazul inchirierii, constituirii unor drepturi reale de uz, uzufruct, abitatie, precum si in cazul unor contracte de comodat pentru spatiile din condominiu, obligatia de plata a cotelor de intretinere revine proprietarului, acesta recuperand de la beneficiarii dreptului de folosinta a spatiilor respective contravaloarea acestora, in conditiile stabilite prin contractul de inchiriere/constituire/comodat.
 
In practica, asta inseamna ca, daca chiriasul nu achita intretinerea, asociatia poate cere plata direct proprietarului. Acesta, la randul sau, poate recupera sumele de la chirias, pe baza contractului, inclusiv prin actiune in instanta daca este nevoie.
 
Legea precizeaza clar ca raporturile dintre locator si locatar nu pot fi invocate in fata asociatiei sau a furnizorilor ca motiv de neplata. Astfel, chiar daca in contract chiriasul s-a obligat sa suporte intretinerea, raspunderea juridica finala revine tot proprietarului.
 
Lipsa sanctiunilor pentru neanuntare
 
Desi obligatia de informare este prevazuta expres de lege, in prezent nu exista amenzi pentru necomunicarea catre asociatie a datelor despre noii ocupanti. Cu toate acestea, respectarea procedurii poate evita neintelegeri legate de calculul intretinerii sau de identificarea persoanelor care locuiesc efectiv in imobil.
Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb102025

Simplificarea obligatiilor pentru proprietarii care inchiriaza bunuri comune: O noua reglementare din 2025

de Profeanu Laura 10 Feb 2025
Incepand cu 1 ianuarie 2025, proprietarii care detin bunuri in comun si le inchiriaza, vor beneficia de o simplificare administrativa. Conform modificarilor aduse de OUG 128/2024 si implementate prin Ordinul ANAF nr. 161/2025 (in vigoare din 06 februarie 2025) obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere la ANAF revine acum unui singur proprietar desemnat. Modificarea aduce claritate ...
Dec102024

Simplificarea obligatiilor fiscale pentru proprietarii de bunuri comune: noi reguli pentru inregistrarea contractelor de inchiriere din 2025

de Profeanu Laura 10 Dec 2024
Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal vor beneficia de o procedura simplificata pentru inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF. Modificarea vine ca urmare a adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 128/2024, care introduce o reglementare specifica pentru bunurile detinute in comun. Ce aduce ...