Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 25 Martie 2025

Simplificarea obligatiilor pentru proprietarii care inchiriaza bunuri comune: O noua reglementare din 2025

schedule 10 Feb 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Incepand cu 1 ianuarie 2025, proprietarii care detin bunuri in comun si le inchiriaza, vor beneficia de o simplificare administrativa. Conform modificarilor aduse de OUG 128/2024 si implementate prin Ordinul ANAF nr. 161/2025 (in vigoare din 06 februarie 2025) obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere la ANAF revine acum unui singur proprietar desemnat. Modificarea aduce claritate si reduce birocratia pentru cei care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor imobile detinute in coproprietate.

Ce se schimba concret?

Pana acum, toti coproprietarii unui imobil inchiriat trebuiau sa inregistreze contractul de locatiune la ANAF. Noua reglementare permite desemnarea unui singur proprietar care sa indeplineasca aceasta obligatie, ceea ce simplifica procesul si elimina eventualele confuzii sau neconcordante intre coproprietari.

In acest sens, OpANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", se modifica dupa cum urmeaza:

La anexa nr. 1 sectiunea A, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. 6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."

La anexa nr. 1 sectiunea A, puntul 2.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz."

Codul fiscal - Art. 83. - Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor

(6) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent. In situatia in care bunul este detinut in comun, prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemneaza proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti.

Pentru ce tipuri de contracte se aplica noua regula?

Regula este obligatorie pentru contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2025 si pentru actele aditionale care modifica contracte existente. Contractele aflate in derulare la aceasta data nu sunt afectate de noile prevederi, ramanand valabile regulile anterioare, asa cum prevede art. II din Ordinul 161/2025:

In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.

Cum se face inregistrarea contractului de inchiriere la ANAF?

Procedura de inregistrare a fost modificata prin Ordinul 161/2025, care modifica Ordinul ANAF 114/2019.

Potrivit noilor reglementari:

  • Cine depune cererea? Proprietarul desemnat, uzufructuarul sau alt detinator legal, conform prevederilor contractului de inchiriere.
  • Unde se depune cererea? La organul fiscal de care apartine locatorul desemnat sau, in cazul nerezidentilor, la unitatea fiscala corespunzatoare.
  • Cum se poate depune cererea? Direct la ghiseu, prin posta cu scrisoare recomandata sau online, prin mijloace electronice disponibile pe platforma ANAF.
  • Ce documente sunt necesare? Formularul de inregistrare completat (C 168) si contractul de locatiune (in copie).

Dovada inregistrarii contractului de inchiriere

Dovada inregistrarii la organul fiscal a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:

  1. copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
  2. copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
  3. copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Concluzii

Modificarile introduse prin OUG 128/2024 si Ordinul ANAF 161/2025 simplifica procesul de inregistrare a contractelor de inchiriere pentru bunurile detinute in comun. Proprietarii au acum o procedura mai clara si eficienta, ceea ce reprezinta un pas important in reducerea sarcinilor administrative pentru contribuabili. Pentru a evita eventuale probleme, este recomandat ca proprietarii sa includa in contractele de inchiriere o clauza explicita privind desemnarea persoanei responsabile de inregistrare.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Mar242025

COR se actualizeaza: noi ocupatii recunoscute oficial, inclusiv „terapeut vocal” si „tehnician surse regenerabile”

de Profeanu Laura 24 Mar 2025
Incepand cu 20 martie 2025, Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR) a fost din nou actualizata, pentru prima data in acest an, printr-un ordin comun emis de Ministerul Muncii si Institutul National de Statistica – Ordinul nr. 138/150/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 246. Modificarile vizeaza introducerea unor ocupatii noi, redenumirea unei ocupatii deja existente, precum si ...
Mar172025

Modificari privind calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate pentru persoanele cu venituri extrasalariale

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Pe data de 7 martie 2025, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 8/2025, care aduce modificari semnificative Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si altor acte normative din domeniul sanatatii. Modificarile vizeaza, in principal, persoanele fizice care realizeaza venituri extrasalariale (venituri din activitati independente, dividende, chirii) ...
Mar122025

Guvernul revine asupra restrictiilor privind colaborarea medicilor prin SRL-uri

de Profeanu Laura 12 Mar 2025
Recent, Guvernul a revenit asupra modificarilor legislative adoptate in februarie 2025, care limitau posibilitatea medicilor de a colabora cu alte clinici prin intermediul SRL-urilor proprii. Printr-o noua ordonanta de urgenta, adoptata in martie 2025, a fost eliminata prevederea care ar fi restrans semnificativ optiunile de colaborare pentru profesionistii din domeniul ...
Mar102025

Alinierea sistemului de pensii private din România la standardele OCDE: Modificarile propuse si impactul asupra participantilor

de Profeanu Laura 10 Mar 2025
In contextul pregatirilor pentru aderarea Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta care vizeaza modificarea si completarea legislatiei nationale in domeniul pensiilor private. Modificarile sunt menite sa aduca sistemul romanesc de pensii private in conformitate cu recomandarile ...
Mar112025

CJUE: Pasagerii unui pachet turistic au dreptul la despagubiri pentru intarzierile zborurilor, chiar daca plata a fost efectuata de un tert

de Profeanu Laura 11 Mar 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o decizie importanta privind drepturile pasagerilor aerieni. In cauza C-20/24, CJUE a stabilit ca pasagerii care calatoresc in baza unui pachet turistic achizitionat de un tert au dreptul la compensatii in cazul intarzierilor semnificative ale zborurilor. Mai mult, instanta a clarificat ca un bilet de imbarcare poate constitui o ...
Mar062025

Limitarea platilor catre operatorii de Jocuri de Noroc - O noua reglementare in dezbatere

de Profeanu Laura 06 Mar 2025
Recent, un nou proiect de lege privind limitarea platilor catre operatorii de jocuri de noroc a fost inaintat Parlamentului Romaniei, avand ca principal obiectiv reducerea impactului negativ al acestei industrii asupra societatii. Initiativa vine ca un raspuns la problemele economice si sociale generate de dependenta de jocuri de noroc, precum si la deficientele constatate in monitorizarea ...