Pe masura ce se apropie sfarsitul anului, persoanele care obtin venituri din activitati independente trebuie sa-si reevalueze corect venitul net anual, in conformitate cu prevederile art. 68 din Codul Fiscal.
Venitul net anual reprezinta diferenta dintre veniturile brute (sume incasate) realizate din desfasurarea activitatii independente si cheltuielile deductibile (plati efectuate) aferente.
Acest sistem se bazeaza pe datele din contabilitate, iar veniturile si cheltuielile trebuie documentate corespunzator pentru a putea fi luate in considerare.
Conform art. 68 alin. 2) din Codul fiscal, venitul brut cuprinde urmatoarele:
- Sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura;
- Venituri din dobanzi aferente creantelor comerciale;
- Castiguri din transferul activelor utilizate in activitatea independenta;
- Venituri din angajamentul de a nu concura sau desfasura o anumita activitate;
- Venituri din anularea sau scutirea unor datorii;
- Veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.
- Aporturile in numerar sau echivalentul in natura;
- Creditele bancare sau imprumuturile;
- Sumele primite ca despagubiri, sponsorizari, mecenat sau donatii.
Pentru ca o cheltuiala sa fie deductibila, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
- Sa fie efectuata in scopul desfasurarii activitatii;
- Sa fie justificata prin documente legale;
- Sa fie inregistrata in exercitiul financiar corespunzator.
Exista cheltuieli care pot fi deduse doar in anumite limite, cum ar fi:
- Cheltuieli de protocol (pana la 2% din baza de calcul);
- Cheltuieli sociale (maximum 5% din valoarea salariilor);
- Contributii la pensii facultative (pana la echivalentul a 400 euro anual);
- Prime de asigurare voluntara de sanatate (pana la echivalentul a 400 euro anual);
- Cotizatii profesionale (pana la 4.000 euro anual);
- Contributiile profesionale obligatorii datorate, in limita a 5% din venitul brut realizat.
- Contravaloarea abonamentelor, in limita echivalentului in lei a 100 euro anual pentru fiecare persoana, oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care actioneaza in nume propriu in cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, ori in calitate de intermediari pentru serviciile medicale, in cazul in care abonamentele respective includ si servicii medicale;
- Cheltuielile cu intretinerea si reparatiile autoturismelor utilizate in activitate (pentru un singur autoturism per contribuabil), si altele.
Pentru 2024, raman valabile si unele cheltuieli speciale, precum cele aferente testelor medicale COVID-19 efectuate pentru contribuabil in scopul asigurarii activitatii. De asemenea, cheltuielile pentru organizarea invatamantului profesional si tehnic sunt integral deductibile, in conformitate cu legislatia educationala.
Situatia:
Un expert contabil isi desfasoara activitatea profesionala intr-un spatiu din locuinta proprie, care este declarat ca sediu social. Facturile pentru utilitati (electricitate, gaze, apa, internet) sunt emise pe numele persoanei fizice, iar expertul doreste sa stie daca poate deduce aceste cheltuieli proportional cu spatiul alocat activitatii profesionale.
Conform prevederilor Codului Fiscal, art. 68 alin. 4), cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente locuintei utilizate si ca sediu social sunt deductibile proportional cu suprafata destinata activitatii economice.
1. Incheierea unui contract de comodat sau inchiriere
Proprietarul locuintei (persoana fizica) incheie un contract de comodat sau de inchiriere cu PFA-ul sau firma expertului contabil, in care trebuie sa specifice clar suprafata locuintei utilizata pentru activitatea profesionala.
Exemplu: Intr-un apartament de 100 mp, expertul contabil aloca 20 mp pentru activitatea sa. Contractul de comodat sau de inchiriere, mentioneaza aceasta suprafata.
2. Calcularea proportiei deductibile
Cheltuielile cu utilitatile se deduc proportional cu suprafata alocata activitatii economice.
Exemplu: Daca factura la energie electrica este de 500 lei, iar 20% din locuinta este utilizata in scop profesional, suma deductibila va fi: 500 lei x 20% = 100 lei
3. Documentarea cheltuielilor
Facturile de utilitati emise pe numele persoanei fizice trebuie sa fie pastrate, iar plata acestora trebuie sa fie dovedita prin extrase bancare sau chitante, inregistrate atat in Registrul de incasari si plati, cat si in Registrul fiscal.
TVA aferenta facturilor: In cazul in care facturile sunt emise pe numele persoanei fizice, TVA nu poate fi dedusa de catre PFA, in cazul in care aceasta este inregistrata in scopuri de TVA.
Un expert contabil care utilizeaza un spatiu din locuinta proprie pentru activitatea profesionala poate deduce cheltuielile cu utilitatile, in limita proportionala cu suprafata alocata activitatii.
Fiti proactivi si pregatiti Registrul de incasari si plati si Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual pentru inchiderea anului fiscal 2024!
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!