Un nou proiect legislativ aduce in discutie modificari ample cu impact direct asupra fiscalitatii si functionarii societatilor comerciale. Publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finantelor, documentul contine o serie de schimbari menite sa redefineasca reguli aplicabile impozitelor, contributiilor sociale, dar si normelor ce guverneaza activitatea societatilor.
Principalele modificari preconizate in Codul fiscal
1. Se propune abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru stabilirea impozitului pe profit datorat, incepand cu anul fiscal 2026/anul fiscal modificat care incepe in anul 2026.
2. Se propune calificarea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielilor de management, consultanta, cheltuielilor cu dobanzile, efectuate cu entitati afiliate ca fiind nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, daca ponderea acestor cheltuieli in totalul cheltuielilor de aceasta natura este mai mare de 3%. Aceste cheltuieli se identifica prin referinta la cele care sunt prezentate in situatiile financiare anuale, de exemplu in formularul 20 „Contul de profit si pierdere”, pentru agentii economici, sau in alte formulare, in functie de specificul raportarilor contabile aplicabile.
Pentru determinarea acestei ponderi, contribuabilii vor insuma aceste tipuri de cheltuieli in relatia cu entitatile afiliate, pentru anul 2024, respectiv cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielile de management, cheltuielile de consultanta si cele privind dobanzile si vor imparti la totalul acelorasi cheltuieli. In situatia in care, tipurile de cheltuielile vizate nu sunt prezentate detaliat potrivit formatului contului de profit si pierdere/situatiei veniturilor si cheltuielilor/datelor informative, din raportarile contabile oficiale, ponderea se determina luand in considerare cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielile de management, consultanta, cheltuielile cu dobanzile, inregistrate cu entitati afiliate/neafiliate, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila a anului 2024.
1. Se propune, ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, luat in calcul la stabilirea nivelului normelor anuale de venit in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, sa fie cel in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului. In corelare cu reglementarea privind nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata avut in vedere la stabilirea bazei anuale de calcul pentru contributia de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, se propune ca la stabilirea nivelului normei anuale de venit sa fie avut in vedere acelasi indicator, respectiv nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului.
Astfel, Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti vor stabili si publica nivelul normei anuale de venit prin inmultirea acestui indicator cu un numar care nu poate fi mai mic decat 12 (spre exemplu: 12xSMB, 12,5XSMB s.a.m.d. unde SMB reprezinta salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului), nu ca valoare absoluta cum se stabileste in prezent.
2. Se propune modificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor din activitati independente obtinute ca urmare a prestarii de servicii de cazare, in sensul eliminarii modalitatii de stabilire a venitului net anual pe baza de norma de venit, inclusiv renuntarea la posibilitatea de a opta pentru determinarea venitului net anual in sistem real si introducerea unei noi modalitati de determinare a venitului net prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor stabilite prin aplicarea unei cote forfetare de cheltuieli de 30% asupra venitului brut anual.
De asemenea, se propune revizuirea regimului fiscal aplicabil veniturilor din cedarea folosintei bunurilor obtinute de catre proprietar din inchirierea pe termen scurt a unui numar cuprins intre 1 si 7 camere inclusiv, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, in cursul unui an fiscal. Se propune aplicarea aceluiasi regim fiscal veniturilor realizate de uzufructuari sau alti detinatori legali, din inchirierea pe termen scurt a unui numar cuprins intre 1 si 7 camere inclusiv, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.
3. Se propune majorarea cotelor de impozit aplicabile veniturilor sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, efectuate prin entitatile prevazute de lege, astfel:
cota de 1% aplicabila fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare/fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii se majoreaza la 2%;
cota de 3% aplicabila fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare/fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile, de la data dobandirii se majoreaza la 4%.
-
Contributii sociale obligatorii
La stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente se propune majorarea plafonului maxim al bazei anuale de calcul , de la 60 de salarii minime brute pe tara garantate in plata la 90 de salarii minime brute pe tara, pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
La stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate, in limita plafonului anual de 90 de salarii minime brute pe tara garantate in plata, se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, indiferent daca in cursul aceluiasi an se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara.
Pentru veniturile realizate in anul fiscal 2025, obligatiile fiscale privind contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente sunt cele stabilite potrivit legislatiei in vigoare la data realizarii veniturilor. Totodata, se propun corelari de natura tehnica ca urmare a majorarii plafonului maxim al bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente.
Se propune implementarea masurilor incepand cu veniturile aferente anului 2026.
Principalele modificari preconizate in Codul de procedura fiscala si in alte acte normative
In ceea ce priveste procedura fiscal (Legea 207/2015), printre criteriile generale in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabililor se vor evidentia si cele cu privire la utilizarea instrumentelor de plata fara numerar, criterii de avertizare timpurie cu privire la capacitatea financiara de a achita obligatiile fiscale, precum si criterii cu privire la informatiile privind faptele inscrise in cazierul fiscal.
De asemenea, un contribuabil va fi declarant inactiv fiscal si in situatii precum:
a) nu are cont bancar in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) nu a depus situatiile financiare anuale in termen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.”
In cazul contribuabilului/platitorului declarat inactiv care nu se reactiveaza in termen de un an de la data declararii in inactivitate, organul fiscal are obligatia de a solicita:
a) deschiderea procedurii insolventei in cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute de Legea 85/2014;
b) deschiderea procedurii de lichidare/dizolvare/radiere, potrivit actului normativ de infiintare a contribuabilului/platitorului, atat in situatia in care nu figureaza cu obligatii fiscale restante precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central, cat si in situatia in care figureaza cu asemenea obligatii de plata daca nu este subiectul unor sesizari penale.
-
O alta masura propusa este cea privind abrogarea facilitatii de esalonare la plata, in forma simplificata, pentru obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central.
In ceea ce priveste Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, persoanele juridice au obligatia sa detina un cont la o institutie de credit din Romania sau la o unitate a Trezoreriei Statului . Pentru persoanele juridice nou-infiintate, deschiderea contului se realizeaza intr-un termen de maximum treizeci de zile lucratoare de la data infiintarii.
Institutiile de credit din Romania nu pot refuza o cerere privind deschiderea contului, cu exceptia cazurilor in care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o incalcare a dispozitiilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Nerespectarea noilor prevederi introduse in Legea 70/2015 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.
De asemenea, se propune eliminarea pragului de 50.000 lei incasari in numerar realizate in cursul unui an de la care intervenea obligatia de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii.
-
O alta masura este cea privind capitalul social, care trebuie sa fie minimum 8.000 lei in cazul societatilor cu raspundere limitata.
In cazul in care societatea cu raspundere limitata nu si-a completat capitalul social in termenul prevazut in lege, la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va pronunta dizolvarea societatii.
-
Modificari la Legea nr. 31/1990 privind societatile
1.Societatile care distribuie trimestrial dividende, potrivit legii, nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi, pana la regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in cursul anului.
2. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi.
3. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris nu pot primi de la actionari sau asociati, dupa caz, sau persoane afiliate, imprumuturi, pana la reintregirea activului net la valoarea minima prevazuta de lege.
4. Societatile care la sfarsitul exercitiului financiar curent inregistreaza profit, dar cumulat inregistreaza pierdere contabila reportata, pot efectua distribuiri de dividende din profitul exercitiului financiar curent numai dupa constituirea rezervelor legale, acoperirea pierderii contabile reportate si constituirea de rezerve in conformitate cu cerintele statutare.
5. Se propune introducerea raspunderii solidare a administratorului si a actionarului/asociatului care a beneficiat de plata de dividende interimare, dar nu le-a regularizat, in cazul societatilor care au distribuit trimestrial dividende si au acordat avansuri sau imprumuturi actionarilor/asociatilor/altor persoane afiliate definite de Codul fiscal, fara sa le regularizeze.
6. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris, pot efectua distribuiri de dividende din profitul exercitiului financiar curent numai dupa reintregirea activului net la valoarea minima prevazuta de lege.
7. Societatile care, pe baza situatiilor financiare interimare, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris, nu pot efectua distribuiri de dividende interimare din profitul exercitiului financiar curent daca nu au reintregit activul net la valoarea minima prevazuta de lege.
8. Daca in termenul prevazut de lege, societatea care, avand activul net diminuat sub nivelul prevazut inregistreaza si datorii fata de actionari/asociati rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, nu isi reconstituie activul net pana la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social, inclusiv prin conversia creantelor actionarilor/asociatilor in actiuni/parti sociale, potrivit optiunii societatii, la expirarea acestui termen procedeaza la majorarea capitalului social prin conversia acestor creante.
Masurile din Legea 31/1990 au ca scop reducerea fenomenului de decapitalizare a societatilor din Romania.
De retinut: Pentru ca toate aceste masuri mentionate mai sus sa poata fi aplicate, proiectul de lege trebuie sa fie aprobat si publicat in Monitorul official.