Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 28 August 2025

Taxa pe stalp: impozit ineficient si descurajator pentru investitii. Studiile de impact cer abrogarea

schedule 21 Aug 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
Reactivarea impozitului pe constructiile speciale, cunoscut popular drept „taxa pe stalp”, prin OUG nr. 156/2024 (cu modificari ulterioare prin OUG nr. 21/2025), a readus in prim-plan o masura fiscala extrem de controversata. Aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2025, taxa vizeaza activele incadrate la categoria de „constructii speciale” (constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe) si se declara anual, cu plata in doua transe.
 
Desi obiectivul declarat al Guvernului este reducerea deficitului bugetar, mediul de afaceri si specialistii in economie avertizeaza ca efectele reale sunt mai degraba negative, atat pentru companii, cat si pentru bugetul statului.
 
O taxa cu impact redus la buget, dar costuri mari pentru economie
Analiza Confederatiei Patronale Concordia arata ca incasarile suplimentare estimate pentru 2025 sunt marginale, comparativ cu veniturile generate de principalele taxe (TVA, impozit pe salarii, impozit pe profit). Mai mult, orice suma colectata in plus prin taxa pe stalp este „erodata” de scaderile din alte impozite: TVA mai mica prin reducerea consumului, impozit pe profit diminuat prin franarea investitiilor si chiar scaderi la nivelul impozitului pe salarii.
In scenariul pesimist, veniturile nete aduse de impozitul pe constructii ar putea fi chiar la jumatate fata de sumele brute estimate initial.
 
Povara cade pe investitii si consumatori
 
Conform studiului realizat de prof. Cristian Paun si prof. Radu Musetescu (ASE Bucuresti), taxa pe constructii speciale are mai multe probleme structurale:
 
- fiind calculata la valoarea contabila a activelor, loveste in special in companiile care au realizat investitii recente (active cu valoare neamortizata mare).
 
- firmele platesc impozitul chiar daca inregistreaza pierderi, ceea ce echivaleaza cu o dubla taxare a capitalului.
 
- companiile vor incerca sa includa costul suplimentar in preturile finale, ceea ce duce la scumpiri, mai ales in sectoarele cu cerere inelastica (energie, utilitati).
 
- societatile „intensive in active fixe” (energie, transport, industrie extractiva) sunt mult mai afectate decat cele cu modele de business „asset light”, deci distorsioneaza competitivitatea.
 
Experienta trecuta confirma: efecte slabe si contraproductive
 
Taxa pe stalp nu este o noutate. Intre 2014–2016, Romania a mai aplicat acest impozit, iar concluziile de atunci sunt similare: incasari bugetare reduse, in timp ce mediul de afaceri a reclamat blocarea investitiilor si cresterea costurilor operationale.
 
Datele analizate in raport arata ca in 2014, desi incasarile din impozitul pe proprietate au crescut cu aproximativ 40%, pierderile din alte taxe (in special TVA si taxe pe utilizarea bunurilor) au anulat acest castig.
 
Ce solutii alternative propun specialistii
 
Economistii si reprezentantii mediului privat propun abrogarea urgenta a taxei sau, cel putin, inlocuirea ei cu masuri mai putin daunatoare, cum ar fi:
 
- extinderea duratelor de amortizare pentru constructiile speciale;
 
- aplicarea unei amortizari decelerate, care sa reduca presiunea fiscala imediata;
 
- suspendarea temporara a facilitatii de amortizare, fara a introduce un nou impozit si fara a creste costurile de conformare pentru companii.
 
Astfel de masuri ar putea genera efecte similare la nivel bugetar, dar cu un impact mult mai mic asupra competitivitatii si investitiilor.
 
Obligatii declarative si termene
 
Pentru anul 2025, contribuabilii au declarat impozitul pe constructii pana la 26 mai, iar plata se face in doua transe: 30 iunie si 31 octombrie. Cei care au achitat integral pana la 26 mai au beneficiat de o bonificatie de 10%. Cotele aplicabile sunt de 0,25% sau 0,5%, in functie de tipul de active vizate, conform art. 498 alin. 1 lit. a) si b) din Codul fiscal:
 
(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
 
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii;
 
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
 
Concluzie
Taxa pe stalp se dovedeste, si de aceasta data, o masura cu randament fiscal scazut si cu efecte adverse evidente asupra mediului de afaceri. Desi aduce venituri punctuale la buget, acestea sunt minore raportat la deficit si sunt contrabalansate de pierderi mai mari din alte surse. In aceste conditii, presiunea mediului de afaceri pentru abrogarea sau inlocuirea taxei devine tot mai puternica, iar Guvernul va trebui sa decida daca mentine o masura criticata unanim sau daca va opta pentru solutii fiscale mai echilibrate.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb102025

Scutire de la plata taxei pentru extrasul de Carte Funciara

de Profeanu Laura 10 Feb 2025
Proprietarii de imobile vor beneficia, inca din primavara acestui an, de eliminarea taxei pentru extrasul de carte funciara pentru informare, daca solicitantul este chiar detinatorul imobilului. Masura vine ca parte a unui efort de reducere a costurilor administrative suportate de cetateni pentru accesul la serviciile publice. Cum se aplica scutirea de plata? Scutirea taxei pentru ...
Ian022025

Eliminarea facilitatilor fiscale in IT, constructii si sectorul agro-alimentar: revenirea contributiei la Pilonul II de pensii

de Profeanu Laura 02 Ian 2025
De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti. Ce ...
Dec292024

Proiect de OUG: Eliminarea facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in IT, constructii, agricultura si industria alimentara

de Profeanu Laura 29 Dec 2024
Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 propune eliminarea unor facilitati fiscale acordate pentru anumite categorii de venituri salariale. Aceste masuri se incadreaza in strategia Guvernului de consolidare fiscala si sprijinire a obiectivelor asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta ...
Oct142024

Determinarea castigului sau pierderii din transferul titlurilor de valoare

de Profeanu Laura 14 Oct 2024
Castigul sau pierderea din transferul titlurilor de valoare, reprezinta diferenta pozitiva sau negativa realizata intre valoarea de instrainare (pretul de vanzare) si valoarea lor fiscala, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzactiei si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative, ...