Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 14 Septembrie 2025

Eliminarea facilitatilor fiscale in IT, constructii si sectorul agro-alimentar: revenirea contributiei la Pilonul II de pensii

schedule 02 Ian 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti.

Ce implica eliminarea facilitatilor fiscale?

Pana la 31 decembrie 2024, angajatii din aceste sectoare beneficiau de scutiri pentru contributia la pensii (CAS), astfel incat nu mai virau catre Pilonul II partea de 4,75%. De la 1 ianuarie 2025, aceasta contributie devine obligatorie pentru toti angajatii, fara optiunea de renuntare. Astfel, CAS se va aplica la nivelul standard de 25%, inclusiv pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

Impact asupra veniturilor nete

Eliminarea facilitatilor fiscale presupune ca angajatii vor suporta:

-Impozitul pe venit: 10%;

-Contributia la pensii (CAS): 25%;

-Contributia la sanatate (CASS): 10%.

Daca in contractele de munca nu sunt prevazute clauze de garantare a salariului net, angajatii vor resimti direct aceste modificari. Acolo unde angajatorii decid sa mentina netul constant, acest lucru se va face prin cresterea costurilor salariale brute.

Revenirea contributiei la Pilonul II

Conform noilor reglementari, persoanele care realizeaza venituri din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si cele care desfasoara activitati in sectoarele constructii si agro-alimentar, care nu au contribuit, pe perioada scutirii, la Pilonul II, vor incepe sa vireze automat partea de 4,75% din CAS catre acest fond de pensii private. Contributia administrata privat, reprezinta un plus pe termen lung pentru pensiile acestora, oferind un beneficiu financiar suplimentar la pensionare, pe langa pensia de la stat.

Conform art. 42 alin. 1) si 2) din legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, contributia la fondul de pensii este parte din contributia individuala de asigurari sociale datorata la sistemul public de pensii, si se deduce din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru CAS, impreuna si in aceeasi modalitate de calcul cu contributia obligatorie datorata conform Legii 360/2023.

Participantii la Pilonul II

Conform art. 30 si 31 din Legea 411/2004, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate in sistemul public de pensii si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii, iar persoanele in varsta de pana la 45 de ani, care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.

O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 38 din Lege, care prevede ca, in cazul decesului unui participant inainte de transferul activului personal net catre un fond de plata a pensiilor private, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia. 

 Sistemul de pensii din Romania este structurat in trei categorii:

-Pilonul I: pensia publica, finantata din contributiile actualilor angajati. Sistemul public de pensii este de tip redistributiv, bazat pe solidaritate intergenerationala si functioneaza pe baza principiului contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuveninduse pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.

-Pilonul II: pensia privata obligatorie, reprezentand 4,75% din CAS, conform art. 43 alin. 4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Fondurile din Pilonul II sunt investite si administrate de entitati private, urmand sa fie accesate de contribuabili la momentul pensionarii, oferind astfel un sprijin suplimentar fata de pensia publica.

-Pilonul III: pensia privata facultativa, pentru care angajatii pot contribui suplimentar. Conform art. 74 din Legea nr. 204/2006, participantul la un fond de pensii facultative este angajatul, functionarul public sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate independenta, persoana care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care este numita in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, membrul unei societati cooperative, precum si alta persoana care realizeaza venituri din activitati profesionale sau agricole, care adera la un fond de pensii facultative si care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii facultative si are un drept viitor la o pensie facultativa. Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala. La semnarea actului de aderare participantii sunt informati asupra conditiilor schemei de pensii facultative, mai ales in ceea ce priveste drepturile si obligatiile partilor implicate in schema de pensii facultative, riscurile financiare, tehnice si de alta natura, precum si despre natura si distributia acestor riscuri.

Concluzii

Eliminarea facilitatilor fiscale pentru IT, constructii si sectorul agro-alimentar reprezinta o masura cu impact major atat asupra angajatilor, cat si asupra angajatorilor. Obligativitatea contributiei la Pilonul II este o schimbare binevenita pentru consolidarea sistemului de pensii private, insa, pe termen scurt, veniturile nete ale angajatilor din aceste sectoare vor fi diminuate.

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Sep122025

Inspectia Muncii propune eliminarea prevederilor privind suspendarea activitatii firmelor cu munca nedeclarata

de Portal Persoane Fizice 12 Sep 2025
O masura prevazuta in Codul muncii inca din anul 2017, dar niciodata aplicata efectiv, ar putea fi eliminata. Este vorba despre posibilitatea inspectorilor de munca de a suspenda activitatea angajatorilor la care se constata cazuri de munca nedeclarata, reglementata de Codul muncii, care prevede, printre altele, la art. 260, ca urmatoarele fapte constituie contraventii (daca nu au fost ...
Sep072025

Subventii pentru angajatorii care sprijina victimele violentei domestice si ale traficului de persoane

de Portal Persoane Fizice 07 Sep 2025
Incepand cu 05 septembrie 2025, a intrat in vigoare H.G. nr. 711/2025, care completeaza cadrul legal privind sprijinirea ocuparii fortei de munca. Noutatea adusa de acest act normativ se refera la acordarea unei subventii lunare de 2.250 lei pentru angajatorii care incadreaza victime ale violentei domestice sau ale traficului de persoane.   Cine beneficiaza si in ce ...
Sep012025

Noutati in fiscalitatea locala: al doilea pachet de masuri al Guvernului Bolojan

de Portal Persoane Fizice 01 Sep 2025
La scurt timp dupa intrarea in vigoare a primului pachet fiscal-bugetar (Legea nr. 141/2025), Guvernul revine cu o noua etapa de reforma, de aceasta data sub coordonarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA). Proiectul de lege aflat in dezbatere publica urmareste consolidarea finantelor locale printr-o combinatie de majorari de venituri si optimizari ...
Aug292025

Amenzi record pentru munca nedeclarata si body-cam-uri pentru inspectorii de munca - noi masuri asumate de Guvern

de Portal Persoane Fizice 29 Aug 2025
Guvernul pregateste un nou pachet legislativ cu impact major atat in zona fiscala, cat si pe piata muncii. Pe langa modificarile fiscale si cele aduse legislatiei insolventei, proiectul de lege introduce doua elemente de noutate cu efect direct asupra angajatorilor: sanctionarea drastica a muncii la negru si dotarea inspectorilor de munca cu body-cam-uri in timpul controalelor.   ...
Aug272025

Schimbari in pregatire - pachetul legislativ in dezbatere publica

de Portal Persoane Fizice 27 Aug 2025
Un nou proiect legislativ aduce in discutie modificari ample cu impact direct asupra fiscalitatii si functionarii societatilor comerciale. Publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finantelor, documentul contine o serie de schimbari menite sa redefineasca reguli aplicabile impozitelor, contributiilor sociale, dar si normelor ce guverneaza activitatea ...
Aug262025

Mirosurile intra din nou in atentia autoritatilor: metodologie si plan de gestionare in consultare publica

de Portal Persoane Fizice 26 Aug 2025
Dupa ani de amanari, Ministerul Mediului a publicat in transparenta doua proiecte importante pentru aplicarea Legii nr. 123/2020, cunoscuta drept „Legea mirosurilor”: Metodologia de stabilire a nivelului de disconfort olfactiv si Planul de gestionare a disconfortului olfactiv.   Desi legea prevedea ca aceste norme sa fie elaborate in cel mult sase luni de la intrarea ...