Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 18 Ianuarie 2025

Eliminarea facilitatilor fiscale in IT, constructii si sectorul agro-alimentar: revenirea contributiei la Pilonul II de pensii

schedule 02 Ian 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti.

Ce implica eliminarea facilitatilor fiscale?

Pana la 31 decembrie 2024, angajatii din aceste sectoare beneficiau de scutiri pentru contributia la pensii (CAS), astfel incat nu mai virau catre Pilonul II partea de 4,75%. De la 1 ianuarie 2025, aceasta contributie devine obligatorie pentru toti angajatii, fara optiunea de renuntare. Astfel, CAS se va aplica la nivelul standard de 25%, inclusiv pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

Impact asupra veniturilor nete

Eliminarea facilitatilor fiscale presupune ca angajatii vor suporta:

-Impozitul pe venit: 10%;

-Contributia la pensii (CAS): 25%;

-Contributia la sanatate (CASS): 10%.

Daca in contractele de munca nu sunt prevazute clauze de garantare a salariului net, angajatii vor resimti direct aceste modificari. Acolo unde angajatorii decid sa mentina netul constant, acest lucru se va face prin cresterea costurilor salariale brute.

Revenirea contributiei la Pilonul II

Conform noilor reglementari, persoanele care realizeaza venituri din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si cele care desfasoara activitati in sectoarele constructii si agro-alimentar, care nu au contribuit, pe perioada scutirii, la Pilonul II, vor incepe sa vireze automat partea de 4,75% din CAS catre acest fond de pensii private. Contributia administrata privat, reprezinta un plus pe termen lung pentru pensiile acestora, oferind un beneficiu financiar suplimentar la pensionare, pe langa pensia de la stat.

Conform art. 42 alin. 1) si 2) din legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, contributia la fondul de pensii este parte din contributia individuala de asigurari sociale datorata la sistemul public de pensii, si se deduce din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru CAS, impreuna si in aceeasi modalitate de calcul cu contributia obligatorie datorata conform Legii 360/2023.

Participantii la Pilonul II

Conform art. 30 si 31 din Legea 411/2004, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate in sistemul public de pensii si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii, iar persoanele in varsta de pana la 45 de ani, care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.

O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 38 din Lege, care prevede ca, in cazul decesului unui participant inainte de transferul activului personal net catre un fond de plata a pensiilor private, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia. 

 Sistemul de pensii din Romania este structurat in trei categorii:

-Pilonul I: pensia publica, finantata din contributiile actualilor angajati. Sistemul public de pensii este de tip redistributiv, bazat pe solidaritate intergenerationala si functioneaza pe baza principiului contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuveninduse pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.

-Pilonul II: pensia privata obligatorie, reprezentand 4,75% din CAS, conform art. 43 alin. 4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Fondurile din Pilonul II sunt investite si administrate de entitati private, urmand sa fie accesate de contribuabili la momentul pensionarii, oferind astfel un sprijin suplimentar fata de pensia publica.

-Pilonul III: pensia privata facultativa, pentru care angajatii pot contribui suplimentar. Conform art. 74 din Legea nr. 204/2006, participantul la un fond de pensii facultative este angajatul, functionarul public sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate independenta, persoana care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care este numita in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, membrul unei societati cooperative, precum si alta persoana care realizeaza venituri din activitati profesionale sau agricole, care adera la un fond de pensii facultative si care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii facultative si are un drept viitor la o pensie facultativa. Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala. La semnarea actului de aderare participantii sunt informati asupra conditiilor schemei de pensii facultative, mai ales in ceea ce priveste drepturile si obligatiile partilor implicate in schema de pensii facultative, riscurile financiare, tehnice si de alta natura, precum si despre natura si distributia acestor riscuri.

Concluzii

Eliminarea facilitatilor fiscale pentru IT, constructii si sectorul agro-alimentar reprezinta o masura cu impact major atat asupra angajatilor, cat si asupra angajatorilor. Obligativitatea contributiei la Pilonul II este o schimbare binevenita pentru consolidarea sistemului de pensii private, insa, pe termen scurt, veniturile nete ale angajatilor din aceste sectoare vor fi diminuate.

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian012025

Drepturi suspendate si amanate prin OUG nr. 156 din 2024

de Profeanu Laura 01 Ian 2025
Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024, a introdus masuri de suspendare si amanare a unor drepturi si facilitati sociale, cu scopul de a reduce cheltuielile publice pentru fundamentarea bugetului consolidat pe anul 2025. 1. Drepturi pentru copiii persoanelor persecutate (Art. XLII) Ce se modifica: Drepturile stabilite ...
Dec292024

Proiect de OUG: Eliminarea facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in IT, constructii, agricultura si industria alimentara

de Profeanu Laura 29 Dec 2024
Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 propune eliminarea unor facilitati fiscale acordate pentru anumite categorii de venituri salariale. Aceste masuri se incadreaza in strategia Guvernului de consolidare fiscala si sprijinire a obiectivelor asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta ...
Dec272024

Sistemul electronic pentru desemnarea expertilor judiciari: digitalizarea justitiei continua

de Profeanu Laura 27 Dec 2024
Ministerul Justitiei a oficializat normele privind functionarea sistemului electronic de desemnare a expertilor judiciari, un proiect care inca o data subliniaza directia Romaniei spre modernizarea si digitalizarea proceselor administrative si judiciare. Acest sistem unic la nivel national va fi operational din 15 martie 2025, conform Ordinului ministrului justitiei nr. 2.853/C/2024, publicat ...
Dec282024

Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente

de Profeanu Laura 28 Dec 2024
Persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania, sunt supuse impozitarii potrivit reglementarilor aplicabile veniturilor din salarii si asimilate salariilor, conform prevederilor art. 127 din Codul fiscal. Aceasta reglementare se aplica separat pentru fiecare sursa sau loc de realizare a veniturilor, iar impozitul lunar calculat este final. Dupa incheierea anului ...
Dec012024

Cum se stabileste venitul net anual din activitati independente in sistem real?

de Profeanu Laura 01 Dec 2024
Pe masura ce se apropie sfarsitul anului, persoanele care obtin venituri din activitati independente trebuie sa-si reevalueze corect venitul net anual, in conformitate cu prevederile art. 68 din Codul Fiscal. Ce este venitul net anual determinat in sistem real? Venitul net anual reprezinta diferenta dintre veniturile brute (sume incasate) realizate din desfasurarea activitatii ...