Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 28 August 2025

Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

schedule 25 Aug 2025

Portal Persoane Fizice Portal Persoane Fizice
Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni.
 
Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare la nivel OCDE si din clarificarile ulterioare aduse de Cadrul Incluziv. Scopul principal: reducerea riscului de interpretare gresita si asigurarea conformitatii cu standardele internationale.
 
Daca va fi adoptat si publicat in Monitorul Oficial, proiectul va intra in vigoare la 3 zile de la oficializare.
 
Principalele modificari propuse
Introducerea conceptului de „credit fiscal transferabil tranzactionabil”
Se reglementeaza in detaliu conditiile in care astfel de credite pot fi folosite pentru reducerea obligatiilor fiscale si ce presupune transferabilitatea si tranzactionarea lor. Tratamentul fiscal va fi identic cu cel aplicat creditelor rambursabile calificate.
 
Clarificarea regulilor privind „profitul excedentar national”
In situatiile in care entitatile constitutive din Romania aplica reglementari contabile diferite sau au ani fiscali diferiti fata de situatiile consolidate ale grupului, notiunea de „impozit suplimentar national” va fi inlocuita cu „profit excedentar national”, pentru coerenta legislativa.
 
Reguli de protectie mai stricte
Se precizeaza expres ca regimul de protectie al impozitului suplimentar national trebuie sa indeplineasca atat criteriul contabil, cat si si pe cel al consecventei si al administrarii, conform comentariilor OCDE din 2024.
 
Reformularea formulei de calcul
Impozitul suplimentar national va include si componenta „impozit suplimentar aditional”, aplicabil in anumite situatii in care ajustarile fiscale conduc la recalcularea cotei efective de impozitare.
 
Moneda de calcul
Grupurile care folosesc alta moneda functionala decat leul pot opta pentru determinarea impozitului suplimentar in moneda de prezentare a situatiilor financiare consolidate, pe o perioada de 5 ani.
 
Tratamentul impozitelor amanate
Entitatile care aplica reglementarile contabile nationale (Directiva 2013/34/UE) vor putea calcula si prezenta impozitele amanate in notele explicative sau vor putea opta pentru aplicarea IFRS, pentru a asigura un tratament comparabil cu al altor entitati.
 
Reduceri de capital si fonduri proprii
Se clarifica modul de tratare fiscala a distribuirilor si aporturilor in legatura cu instrumente considerate „fonduri proprii de rang 1” in domeniul bancar si al asigurarilor.
 
Reportarea pierderilor fiscale suplimentare
Se introduce posibilitatea reportarii „cheltuielilor cu valoare negativa a impozitelor suplimentare” catre exercitiile viitoare, pentru reducerea impozitelor datorate atunci cand grupul revine pe profit.
 
Excluderea profitului pentru activitati cu substanta economica
Optiunea se reformuleaza astfel incat sa fie clar ca reducerea se aplica doar in lipsa exercitarii optiunii de excludere.
 
Reguli privind entitatile de investitii si achizitii de grupuri
Se clarifica modul de calcul al cotei efective de impozitare atunci cand exista mai multe entitati de investitii in Romania, precum si tratamentul tranzactiilor in care o „entitate achizitoare” preia un grup „entitate-tinta”.
 
Aspecte procedurale
  • termenul de depunere a declaratiei informative privind impozitul suplimentar se coreleaza cu termenul de 18 luni;
  • definitia „entitatii locale desemnate” se particularizeaza la Romania;
  • se introduce posibilitatea ca o singura entitate din cadrul grupului sa fie responsabila pentru declarare si plata.
 
De ce sunt necesare aceste modificari?
 
Potrivit notei de fundamentare, modificarile propuse urmaresc:
  • alinierea la regulile model OCDE si la recomandarile Comisiei Europene;
  • clarificarea unor aspecte tehnice privind determinarea profitului si a cotei efective de impozitare;
  • reducerea riscului de aplicare eronata si, implicit, scaderea costurilor de conformare pentru contribuabili.
 
Concluzie
Impozitul minim global, aplicabil din 2024, vizeaza asigurarea unei cote minime de 15% pentru marile companii, indiferent de facilitatile fiscale existente. Proiectul de OUG aduce modificari importante de detaliu, dar cu impact in practica, in special pentru grupurile cu structuri complexe si prezenta internationala.
 
Contribuabilii vizati ar trebui sa urmareasca atent procesul legislativ si sa pregateasca actualizarile necesare in contabilitate si raportarile fiscale.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Aug272025

Schimbari in pregatire - pachetul legislativ in dezbatere publica

de Portal Persoane Fizice 27 Aug 2025
Un nou proiect legislativ aduce in discutie modificari ample cu impact direct asupra fiscalitatii si functionarii societatilor comerciale. Publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finantelor, documentul contine o serie de schimbari menite sa redefineasca reguli aplicabile impozitelor, contributiilor sociale, dar si normelor ce guverneaza activitatea ...
Aug212025

Taxa pe stalp: impozit ineficient si descurajator pentru investitii. Studiile de impact cer abrogarea

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Reactivarea impozitului pe constructiile speciale, cunoscut popular drept „taxa pe stalp”, prin OUG nr. 156/2024 (cu modificari ulterioare prin OUG nr. 21/2025), a readus in prim-plan o masura fiscala extrem de controversata. Aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2025, taxa vizeaza activele incadrate la categoria de „constructii speciale” (constructiile sunt cele prevazute ...
Aug072025

Rezumat Legea 141/2025: cote de TVA, CASS, impozite noi - ce se aplica imediat?

de Portal Persoane Fizice 07 Aug 2025
Legea 141/2025 privind unele masuri fiscal-bugetare Publicata in Monitorul Oficial nr. 699/25.07.2025   Principalele masuri fiscale   1 iulie 2025 → Creste impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit (de la 2% la 4%)   Institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor ...
Mar312025

Vanzarea imobilelor de catre mostenitori si fosti soti - posibil scutita de impozit. Ce prevede noul proiect de modificare a Codului fiscal

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect legislativ aflat in dezbaterea Senatului propune completarea Codului fiscal cu doua noi exceptii de la plata impozitului pe transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Initiatorii urmaresc o mai buna echitate fiscala in cazuri considerate sensibile din punct de vedere social: succesiuni si partaje dupa divort. Ce modificari sunt propuse? Conform ...
Feb282025

Impunerea suplimentara de TVA si impozit pe venit pentru un avocat: Ce lectii se pot invata?

de Profeanu Laura 28 Feb 2025
Un raport recent al ANAF a scos la iveala o situatie in care un cabinet individual de avocatura, operand sub codul CAEN 6910 (activitati juridice), a fost supus unei impuneri suplimentare de TVA si impozit pe venit. Aceasta situatie a rezultat in urma unei inspectii fiscale desfasurate pentru perioada ianuarie 2018 - iunie 2023, care a identificat nereguli in evidentele contabile ale ...
Feb182025

Metodologia de calcul al suprafetelor de terenuri cultivate pentru productia destinata furajarii animalelor

de Profeanu Laura 18 Feb 2025
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a stabilit prin Ordinul nr. 294/2020 metodologia de calcul a suprafetelor de teren cultivate cu soiuri de plante destinate furajarii animalelor, care nu genereaza venit impozabil. Acest ordin se aplica persoanelor fizice si membrilor asocierilor fara personalitate juridica, care detin animale si utilizeaza suprafete agricole pentru productia ...