Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 28 August 2025

Transformarea PFA, II si IF in societati comerciale - Proiect respins de CCR

schedule 26 Nov 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat recent neconstitutional proiectul de lege care urmarea sa permita persoanelor fizice autorizate (PFA), intreprinderilor individuale (II) si intreprinderilor familiale (IF) sa se transforme in societati comerciale. Decizia a fost luata ca urmare a unei sesizari de neconstitutionalitate depusa de Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar implicatiile sunt majore pentru micii antreprenori care asteptau o simplificare legislativa.

De ce a fost declarat proiectul neconstitutional?

CCR a motivat ca proiectul de lege nu include o procedura clara, completa si unitara pentru transformarea entitatilor fara personalitate juridica in societati reglementate de Legea nr. 31/1990. Simpla exercitare a unui drept de optiune de catre PFA, II sau IF, chiar insotita de depunerea unor documente, nu este considerata suficienta pentru a asigura continuitatea activitatii in noua forma juridica.

Principalele critici aduse proiectului:

- In primul rand, lipsa unei proceduri clare. Proiectul nu detaliaza modul concret in care transformarea ar trebui sa se desfasoare, inclusiv conditiile de fond si forma;

- Au fost identificate neconcordante legislative: Nu este prevazut cum sa fie reconciliate regimurile juridice diferite dintre OUG nr. 44/2008, care reglementeaza PFA, II si IF, si Legea societatilor nr. 31/1990;

- Aplicare neunitara. Redactarea defectuoasa genereaza interpretari diferite si, in unele cazuri, imposibilitatea aplicarii normelor.

Conform CCR, aceste lacune contravin principiului legalitatii, in special in ceea ce priveste calitatea legii.

Ce prevede proiectul respins?

Proiectul de lege, adoptat luna trecuta de Camera Deputatilor, prevede ca PFA-urile, II-urile si IF-urile ar putea opta pentru transformarea in societati comerciale dupa cel putin un an de activitate. Procesul presupunea depunerea la Registrul Comertului a unui set de documente, inclusiv:

  • certificatul de inregistrare al PFA, II sau IF;
  • actul constitutiv al noii societati;
  • dovada sediului social;
  • certificatul de atestare fiscala;
  • codul de TVA (daca era cazul).

In plus, era stipulat ca noua societate va pastra datele de identificare fiscala si codul de TVA ale entitatii initiale.

Ce urmeaza?

Decizia CCR trimite proiectul inapoi in Parlament pentru reexaminare, ceea ce inseamna ca intreg procesul legislativ va trebui reluat. Parlamentarii vor trebui sa corecteze lacunele identificate si sa propuna o solutie legislativa clara, care sa respecte principiile constitutionale.

Ce optiuni au in prezent PFA-urile, II-urile si IF-urile?

In lipsa unui cadru legislativ care sa permita transformarea directa in societati comerciale, singura optiune ramane desfiintarea entitatii actuale si infiintarea unei noi firme, dar, acest proces presupune pierderea istoricului comercial, fiscal si bancar, ceea ce poate fi un dezavantaj major pentru antreprenori.

Perspective pentru viitor

Adoptarea unei legislatii care sa simplifice trecerea de la PFA, II sau IF la societati comerciale ar aduce beneficii importante, precum reducerea birocratiei, continuitatea activitatii economice fara intreruperi si, cel mai important, pastrarea istoricului fiscal si comercial.

Concluzie

Decizia CCR este un semnal clar ca orice schimbare legislativa trebuie sa fie bine fundamentata si coerenta. Transformarea PFA-urilor, II-urilor si IF-urilor in societati comerciale ramane un deziderat important, insa necesita un efort legislativ suplimentar pentru a deveni realitate.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Aug252025

Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

de Portal Persoane Fizice 25 Aug 2025
Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni.   Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare ...
Aug222025

Pensiile private: Guvernul aproba proiectul de lege privind mecanismul de plata. Urmeaza dezbaterea in Parlament

de Portal Persoane Fizice 22 Aug 2025
Guvernul a adoptat, intr-o forma revizuita, proiectul de lege care stabileste modul de plata a pensiilor private. Documentul aduce completari cadrului legislativ actual, care reglementeaza doar perioada de acumulare, si introduce mecanisme clare pentru transformarea sumelor din conturile personale in venituri lunare la pensionare.   Adoptarea acestei reglementari vine pe fondul ...
Aug222025

Ce trebuie sa stie proprietarii care isi inchiriaza apartamentele

de Portal Persoane Fizice 22 Aug 2025
Proprietarii de apartamente care decid sa inchirieze sau sa dea in comodat locuinta trebuie sa stie ca legea impune o informare oficiala catre asociatia de proprietari.   Concret, potrivit Legii nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, termenul pentru transmiterea datelor despre noii ocupanti este de ...
Aug212025

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Potrivit art. 1 din Ordinul comun nr. 417/1204 din 2025 al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice sunt urmatoarele:   1. operatorii economici nou-infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 12 luni;   2. operatorii ...
Aug212025

Coasigurarea la sanatate dupa noile reguli. Cine poate lua in intretinere si care este alternativa asigurarii in nume propriu

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
De la 1 august 2025, mecanismul prin care o persoana putea beneficia gratuit de asigurare de sanatate prin coasigurare a fost inlocuit cu o noua regula: acest beneficiu nu mai este gratuit, ci presupune plata unei contributii minime anuale.   Practic, „luarea in intretinere” a sotului, sotiei sau a unui parinte fara venituri se face doar prin depunerea declaratiei ...
Aug212025

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Portal Persoane Fizice 21 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor (SB) ...