Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 20 Ianuarie 2025

Transformarea PFA, II si IF in societati comerciale - Proiect respins de CCR

schedule 26 Nov 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat recent neconstitutional proiectul de lege care urmarea sa permita persoanelor fizice autorizate (PFA), intreprinderilor individuale (II) si intreprinderilor familiale (IF) sa se transforme in societati comerciale. Decizia a fost luata ca urmare a unei sesizari de neconstitutionalitate depusa de Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar implicatiile sunt majore pentru micii antreprenori care asteptau o simplificare legislativa.

De ce a fost declarat proiectul neconstitutional?

CCR a motivat ca proiectul de lege nu include o procedura clara, completa si unitara pentru transformarea entitatilor fara personalitate juridica in societati reglementate de Legea nr. 31/1990. Simpla exercitare a unui drept de optiune de catre PFA, II sau IF, chiar insotita de depunerea unor documente, nu este considerata suficienta pentru a asigura continuitatea activitatii in noua forma juridica.

Principalele critici aduse proiectului:

- In primul rand, lipsa unei proceduri clare. Proiectul nu detaliaza modul concret in care transformarea ar trebui sa se desfasoare, inclusiv conditiile de fond si forma;

- Au fost identificate neconcordante legislative: Nu este prevazut cum sa fie reconciliate regimurile juridice diferite dintre OUG nr. 44/2008, care reglementeaza PFA, II si IF, si Legea societatilor nr. 31/1990;

- Aplicare neunitara. Redactarea defectuoasa genereaza interpretari diferite si, in unele cazuri, imposibilitatea aplicarii normelor.

Conform CCR, aceste lacune contravin principiului legalitatii, in special in ceea ce priveste calitatea legii.

Ce prevede proiectul respins?

Proiectul de lege, adoptat luna trecuta de Camera Deputatilor, prevede ca PFA-urile, II-urile si IF-urile ar putea opta pentru transformarea in societati comerciale dupa cel putin un an de activitate. Procesul presupunea depunerea la Registrul Comertului a unui set de documente, inclusiv:

  • certificatul de inregistrare al PFA, II sau IF;
  • actul constitutiv al noii societati;
  • dovada sediului social;
  • certificatul de atestare fiscala;
  • codul de TVA (daca era cazul).

In plus, era stipulat ca noua societate va pastra datele de identificare fiscala si codul de TVA ale entitatii initiale.

Ce urmeaza?

Decizia CCR trimite proiectul inapoi in Parlament pentru reexaminare, ceea ce inseamna ca intreg procesul legislativ va trebui reluat. Parlamentarii vor trebui sa corecteze lacunele identificate si sa propuna o solutie legislativa clara, care sa respecte principiile constitutionale.

Ce optiuni au in prezent PFA-urile, II-urile si IF-urile?

In lipsa unui cadru legislativ care sa permita transformarea directa in societati comerciale, singura optiune ramane desfiintarea entitatii actuale si infiintarea unei noi firme, dar, acest proces presupune pierderea istoricului comercial, fiscal si bancar, ceea ce poate fi un dezavantaj major pentru antreprenori.

Perspective pentru viitor

Adoptarea unei legislatii care sa simplifice trecerea de la PFA, II sau IF la societati comerciale ar aduce beneficii importante, precum reducerea birocratiei, continuitatea activitatii economice fara intreruperi si, cel mai important, pastrarea istoricului fiscal si comercial.

Concluzie

Decizia CCR este un semnal clar ca orice schimbare legislativa trebuie sa fie bine fundamentata si coerenta. Transformarea PFA-urilor, II-urilor si IF-urilor in societati comerciale ramane un deziderat important, insa necesita un efort legislativ suplimentar pentru a deveni realitate.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian062025

Pensia Internationala. Dreptul de a cumula perioadele de cotizare în diverse state

de Profeanu Laura 06 Ian 2025
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in mai multe state din Uniunea Europeana (UE) sau in alte tari cu care Romania a incheiat acorduri bilaterale de securitate sociala, au posibilitatea de a primi pensie internationala. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 reglementeaza dreptul de a cumula perioadele de cotizare in diverse state, prevenind astfel pierderea acestora si armonizand ...
Ian012025

Drepturi suspendate si amanate prin OUG nr. 156 din 2024

de Profeanu Laura 01 Ian 2025
Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024, a introdus masuri de suspendare si amanare a unor drepturi si facilitati sociale, cu scopul de a reduce cheltuielile publice pentru fundamentarea bugetului consolidat pe anul 2025. 1. Drepturi pentru copiii persoanelor persecutate (Art. XLII) Ce se modifica: Drepturile stabilite ...
Ian022025

Eliminarea facilitatilor fiscale in IT, constructii si sectorul agro-alimentar: revenirea contributiei la Pilonul II de pensii

de Profeanu Laura 02 Ian 2025
De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti. Ce ...
Ian082025

Persoanele asigurate din România pot beneficia de tratament medical planificat in strainatate

de Profeanu Laura 08 Ian 2025
Persoanele asigurate din Romania care necesita tratamente medicale planificate, ce nu pot fi furnizate intr-un termen rezonabil in tara, au posibilitatea de a accesa servicii medicale intr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE), al Spatiului Economic European (SEE), al Confederatiei Elvetiene sau al Regatului Unit, utilizand Documentul Portabil S2. Acest document este emis de casele de ...
Ian072025

Procedura privind plata onorariilor expertilor judiciari de catre birourile locale pentru expertize judiciare tehnice si contabile din cadrul tribunalelor

de Profeanu Laura 07 Ian 2025
La data de 03 ianuarie 2025 a intrat in vigoare procedura privind plata onorariilor expertilor judiciari, reglementata prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2827/C/2024. Procedura detaliaza modul de organizare si desfasurare a activitatilor de plata pentru expertii tehnici judiciari si contabili implicati in expertize judiciare dispuse de instante. Context general Expertiza tehnica ...